Zoe
    Hej!

    Jag misslyckades med ett par ämnen i gymnasiet och nu försöker jag plugga mot examen. Jag har lyckats med att bli klar med alla förutom matematik 5 och fysik 2. Jag behöver bli klar med en för att få examen. Min fråga är kan jag byta ut en av dessa ämnen genom att läsa ett annat ämne. Jag har sökt för samhällskunskap 2 och skulle jätte järna villja ha den över matematik 5. Kommer jag att kunna ta examen om jag klarar samhällskunskap 2 eller måste jag fortfarande plugga en av fysik 2 och matematik 5.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, för att få ut examensbevis från komvux behöver du inte ha betyg i matematik5 eller fysik2. Det borde gå bra att ta in betyget i kursen Samhällskunskap 2 in i examensbevis. På komvux är det mycket friare än på gymnasiet ang.vilka kurser som får ingå. Matematik 5 är inte obligatorisk kurs på gymnasiet, över huvudet taget och Fysik 2 och obligatorisk kurs på gymnasiets inriktning Naturvetenskap men den behöver inte ingå i examensbevis från komvux.
    Men om du vill bli behörig till Högskole- eller Civilingenjörs- eller Läkarprogrammet, då behöver du godkänt betyg i fysik2 för Särskild behörighet.
    Annars så kan man ta ut exam.bevis med F i några få kurser, max 150p. för exam.bevis från komvux.
    Ytterst är det rektor på komvux i din kommun som kommer att godkänna kursinnehåll i ditt examensbevis, och vi rekommenderar därför alltid göra planering tillsammans med komvux-SYV-en så att det inte blir några "överraskningar" på slutet, precis innan du tror att du kan ta ut exam.bevis.

    • : Så bara för att sammanfatta det du har sagt, Det går att ta examen med samhällskunskap 2 som jag ska plugga nu, alltså behöver jag inte plugga matematik 5 och fysik 2 som jag har fått Underkänt på. Dock är det bra att ha fysik 2 eftersom den är en del av behörigheten för Högskole- eller Civilingenjörs- eller Läkarprogrammet. Har jag förstått rätt ?
    • Milla : Ja, så kan man sammanfatta det. Men OBS! Fråga SYV utfärdar inte examensbevis. ytterst är det upp till rektor på skolan att se till att kurssammans'ttningen är rätt och examensbeviset blir med det - giltigt. Vi rekommenderar därför alltid att samråda med SYV på sin egen skola!