Julia SYV på FrågaSYV

    Hej X!
    I gymnasieexamen från gymnasiet (dokumentet heter Examensbevis) är betyget i kursen Idrott-och-hälsa 1 obligatoriskt att ha. Och den kursen pga den är obligatorisk kan inte ha U-markering (utökat program); den måste ingå som en "vanlig kurs" och betyget räknas in i elevens jämförelsetal. Den regeln går inte att kringgå.
    Vänligen
    Julia SYV

    • : Finns det möjlighet att göra prövning efter att jag tagit gymnasieexamen?
    • Anna : Om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning vilket kan bli svårt att hitta, så är svar Ja. Alltså, prövningar i Idrott och hälsa 1 bör erbjudas, men var och när - kan vi inte svara på. Vi kan inte heller ge ngn garanti på att du hittar var du kan anmäla dig till prövningen. När du slutar på gymnasiet och inte längre är inskriven en en gymnasieskola, får du göra prövningar i alla de olika städer/kommuner, behöver alltså inte vara där du är skriven/folkbokförd.