Sofia
    Hej! Jag har tagit studenten men har dock ett F kvar i det moderna språket, som var japanska 1. Det gick inte så bra, så året efter bytte jag till tyska vilket gick mycket bättre. Nu undrar jag om det är möjligt för mig att läsa tyska 2 istället för japanskan, eller om jag måste fortsätta läsa japanska?

    Tacksam för svar!
    • Milla : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utan att få svar på frågan som jag ställde i kommentaren till din fråga (Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?) går inte att ge svar. För att det blir 2 helt olika situationer men olika regler.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Har fått ett examensbevis :)
    • Anna : I examensbeviset kan inget ändras. Om du vill få upp meritvärde genom att "byta ut" lägre betyg, måste du få högre betyg i samma kurser. Alltså, du måste få högre betyg i just Japanska 1, då kommer det högre betyget att räknas in i ditt jämförelsetal och med det också höja ditt meritvärde. Problemet är att undervisning på komvux i japanska lär inte finnas (jag blir väldigt förvånad om komvux i din kommun erbjuder undervisning i japanska, men du får fråga på komvux i din kommun). Då återstår det att du skaffar dig mer kunskap i japanska på egen hand och försöker göra prövning (kan bli svårt att hitta var du ska kunna anmäla dig till provning) eller att låta F i japanska 1 "vara" och försöka höja ditt meritvärde på annat sätt, genom andra kurser.
    • : Tack Anna för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer