Pernille

    Jag går i trean på gymnasiet. Jag läser matte 2a men jag kommer få F i den kursen. Jag läser även en prövning i historia 1a2. Jag har sökt högskola till hösten som inte kräver matte 2a. Kan de, när de ska räkna ut mina poäng, räkna med min prövning i historia 1a2 istället för matte 2a. Eftersom matte 2a kommer bli ett F så kommer den ju inte ge mig några poäng medan historia 1a2 kan göra det. Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    historia 1a2 är hälften så stor kurs som mattekursen.
    Mattekursen är 100p. och his 1a2 - 50 p. Utan betyget i matte 2a in i ditt exam.bevis kan det bli så att du har får få poäng och uppfyller därför inte kraven och blir inte behörig till högskola-universitet, över huvudet taget.
    Prata med SYV på din skola. Ni får tillsammans titta på din studieplan.