Emelie
    Hej!
    Jag hör börjat på en ny skola nu i trean på grund av flytt. Jag går samhällsprogrammet. I min förra skola så läsa vi en programfördjupning som hette humanistisk specialisering det andra året i gymnasiet. I min nya skola så läser de dock alla 300 poäng programfördjupning i år 3. Detta betyder att jag har läst en kurs mer än mina klasskamrater, 100 poäng. Min fråga till dig är om jag även måste läsa alla deras programfördjupningar och sluta med att ha läsa 400 poäng i programfördjupning. Eller om det finns en möjlighet att jag tar bort en utav de kurser som den klassen jag går i nu ska läsa, då vi ändå kommer att hamna på samma poäng.
    De totala gymnasiepoängen blir detsamma, 2500 poäng om jag tar bort en utav deras programfördjupningar. Om jag dock måste läsa alla 3 som de läser så blir min studieplan utökad.
    Tack på förhand

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej EmeIie!

    se gärna ProgrampIan för SA>>

    För att uppnå kraven för examensbevis, måste du ha betyg i aIIa gymnasiegemensamma- och aIIa programgemensamma kurser + i aIIa kurser inom En av inriktningar + i tillräckligt antal poäng programfördjupningar (från listan på vilka kurser som får läsas som programfördjupande på just SA); beroende på Vilken inriktning du läser på SA, så är antal programfördjupande poäng 300 eller 400, pga inriktningarna är inte lika stora, utan innehåller olika antal poäng inom inriktningen.

    Sedan tillkommer det 200 poäng individuellt val, valfria kurser. Och 100 poäng Gymnasiearbete.

    Du skriver inte vilken inriktning du läser. Oavsett vilken inriktning du läste i din förra skolan, måste du - hur som helst- få betyg i samtliga kurser inom En av inriktningar på SA. I annat fall uppfyller du inte kraven för examensbevis från SA.

    När du nu har börjat åk3, är det också för sent att fatta beslut om Individuellt anpassat program, därför att det beslut får fattas senast innan utgången av åk2.

    Jämför din individuella studieplan med den generella programplanen. Blir du osäker, kan du samråda med oss, men det är SYV på dins skola som hjälper dig att sätta ihop din Individuella Studieplan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Mikael SYV