@
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet men saknar betyg på idrott-och hälsa. Jag har dock fått möjligheten att komplettera men troligtvis kommer jag få max E och detta påverkar mitt snittbetyg ganska mycket. Jag har därför funderat på att inte komplettera och få "streck" på kursen för att gå på komvux istället. Men det är så att jag har tidigare läst modersmål (fått även ett A på det) men denna kurs kommer att bli utökad och kommer därför inte få nytta av det. Jag undrar om man får byta ut idrotten mot denna
    Kurs på komvux innan 20 juni? (Jag är dock medveten om att idrott-och hälsa är en obligatorisk kurs på gymnasiet och att man inte kan byta ut den mot något annat på gymnasiet)

    Om det går att byta ut kursen via komvux, kommer jag kunna hamna i urvalsgrupp Bll också eller behöver jag läsa upp en ny kurs för att hamna där?
    Jag vet att det blev lite krångligt men hoppas att ni förstår någon fråga iallafall om inte, så kan ni fråga mig så får jag göra det mer tydligt :)

    // tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    På komvux kan man inte läsa Idrotts-kurserna och därför ingår inte dem i Examensbevis från Komvux (oftast i alla fall). Om du inte har den kursen med dig från gymnasiet (betyg i den), kommer du inte ha Idrottskurs in i Examensbevis från komvux.

    Om du får Examensbevis från ett Högskoleförberedande program, kan du inte få ett nytt examensbevis på komvux och du kan inte byta ut någon kurs som finns i ditt Examensbevis. Dvs om du får E i Idrott och hälsa 1 in i Examensbevis från gymnasiet blir du sedan (om du vill höja betyg) göra Prövning i just den kursen. Prövning kostar för närvarande 500 kr men det är möjligt att höjning av avgiften sker i framtiden.

    Ingen kurs som ingår i Examensbevis får bytas ut, utan du är tvungen att ha högre  betyg i Exakt samma kurs.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom om ngt är oklart!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! är det inte så att man kan även få något "bevis" från komvux för att kunna söka vidare till högskolan även om Man inte får examensbevis från gymnasiet? Det är okej för mig att inte få examensbevis utan få någon samlad dokument som gör mig behörig för högskolan. I detta fall kan man byta ut kurser antar jag, eller?
    • Milla : Nya regler: för den som slutar gymnasieskola år 2014 och senare - är det tvunget att ha just Examensbevis - för behörighet till högskola. Möjlighet finns också att söka på "reell kompetens" men för det måste man ha arbetat i minst 3 år på minst halvtid och det är mycket osäkert om man får ett positivt svar + att då är man tvungen att göra Högskoleprovet också - för att man konkurrerar i så fall inte med betyg, utan med resultatet av högskoleprovet. Som sagt, som Regel så måste man ha Examensbevis - för att bli behörig till högskola.
    • : Jahaa det visste jag inte om! Tack för att du sa :) jag vet att jag är lite jobbig men undrar hur det är för dem elever som fått F i gymnasiet? Måste dem också läsa exakt samma kurser (som dem har misslyckats på tidigare) på komvux? Har dem inte möjlighet att byta ut kurser?
    • Milla : Om man "låser sina kurser" i Examensbeviset, måste man läsa samma kurser. Om man får Studiebevis (och inte examensbevis), kan man göra en ny studieplanering och läsa andra kurser (med undantag för de kurser som är obligatoriska för Examensbevis på komvux).
    • : Nu förstår jag! Tack för hjälpen :)
    Läs alla kommentarer