Ellie
    Hej! Har en fundering om jag skulle kunna byta ut kursen naturvetenskaplig specialisering mot franska 5 i år 3? Den naturvetenskapliga specialiseringen ger väl ändå inga meritpoäng och behövs väl inte för någon högskoleutbildning? Känner att franskan skulle vara mer fördelaktig för mig då jag verkligen vill bli duktig på det :-) Tacksam för svar!
    • Anna : Du får hemskt gärna återkomma & berätta hur det går för dig! Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Du har rätt i att en kurs naturvetenskaplig specialisering inte ger meritpoäng. Moderna språk 5 kan ge meritpoäng och om du vill bli mycket duktig på franska så är det i så fall en bra idé att läsa så mycket franska som möjligt. Ansök på skolan om att byta och vi hopas det går bra. Ev problem som kan uppstå vid ett sådant byte är om det blir för många eller för få elever som vill läsa en viss kurs, i detta fallet Franska 5.
    Är det för få elever, kommer inte kursen att starta och är det för många- får inte alla plats i samma språkgrupp och man måste i så fall starta två språkgrupper i samma kurs och det är ok men inte om lärarkapacitet inte räcker till för det.
    Ett annat ev hinder som kan komma i vägen är schemat-krock.
    Vi håller tummarna för att det går bra för dig att byta men ha flera andra "ersättnings alternativ" i åtanke (andra kurser som du skulle kunna välja i stället för franska 5).
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jättemycket för snabbt svar :-)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna tipsa dina kompisar om oss för att vi vill hjälpa fler.