Marcus
    Klara ej matematiken 1a i gymnasiet då jag gick yrkeslinje, så jag undrar om jag kan läsa matematik 1b på komvux och få min yrkesexamen? (jag planerar att komplettera upp till gymnasieexamen i framtiden).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja ! Matte på nivå 1 får bytas ut mot varandra men varför vill du läsa svårare kurs i matte än nödvändigt? Matte 1b är svårare än matte 1a.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Varför skulle han inte vilja läsa en svårare matemtik kurs? Genom att läsa en enklare matematikurs riskerar han att inter ha tillräckliga kunskaper för att klara svårare matetematik kurser iframtiden. Dett kommer i så fall begränsa hans valmöjligheter när han läser vidare.
    • Anna : Tack Magnus för din kommentar! Jag ser i frågan att det står "Klara ej matematiken 1a i gymnasiet", vilket jag tolkar som att personen kan ha svårt för matte. I så fall finns det viss risk att han inte klarar av få godkänt betyg i matte 1b. Chansen är större att han klarar matte 1a, som är en något lättare kurs. För examen från gymnasiet, räcker det med godkänt betyg i Matte 1b. Vill man skaffa sig bättre kunskaper i matematik, kan man bedriva självstudier - det finns en bra sida www.matteboken.se Vi förbjuder ingen att söka svårare kurser i matematik och vi på Fråga SYV vet inte om personen kommer att klara kursen eller ej. På vissa komvux kan det vara så att undervsning i matte 1a ej bedrivs. Då är man tvungen att läsa matte 1b. Dock kan man, i fall man har svårt för matte, fråga om det är möjligt att i slutet av kursen, ändå få betyg i matte 1a (speceillt om man skulle kunna få E betyg i matte 1a och F i matte 1b). Med F i matte 1b kan man inte få Examensbevis. Med E i matte 1a, kan man få Examensbevis. Det kan göra skillnad att bi behörig till eftergymnasiala utbildningar och inte bli behörig till dem, vilket kan påverka hela personens framtid.