Jonas

    Jag vill börja plugga men hann inte läsa upp de ämnen jag behövde till denna hösten så nu måste jag vänta till nästa år. Kan jag börja på en utbildning som startar tidigare och sedan söka andra till nästa höst och sedan byta utbildning (förutsatt jag jag blir antagen)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man får "byta" utbildning: man kan påbörja en utbildning och sedan hoppa av om man t.ex kommer in på en annan utbildning som man hellre vill gå. Att tänka på: studiemedelsfråga! förlorad arbetsinkomst!
    Studiemedel
    om man tar studiemedel så är det begränsat antal veckor per person. Max 6 år, 12 terminer på eftergymnasial nivå. Läkarprogrammet blir snart 6-årigt... så man behöver hela sin studiemedels-pott för läkarprogrammet, och om man innan det tog t.ex en termin-studiemedel, så får man läsa sista terminen på läkarprogrammet utan studiemedel... Sedan är det också "uppvisa godkända studieresultat"-aspekten. Man kan tänka att "jag ska ju inte fortsätta på det här programmet" ... men man måste ändå uppvisa godkända betyg för den tiden som man tog studiemedel för... för att annars får man avslag från CSN nästa gång man söker studiemedel.

    Förlorad arbetsinkomst
    Om du jobbar med vad som helst, även på deltid eller timmar vid behov, så får du ändå lön och lånar inte pengar från CSN, får fler "pensionspoäng" och högre SGI, sjukpennings-grundande inkomst (vilket blir viktigt om man blir sjukskriven och vill ha ersättning från Försäkringskassan). Så, om du kan jobba i stället för att söka utbildning som du egentligen inte vill läsa, så kanske det är bättre att jobba... men både erfarenhet från arbete och från studier - är värdefulla erfarenheter inför framtiden!

    • : Tack för snabbt svar. Då vet jag att det går men ändå har vissa konsekvenser.
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!