Sayed
    Jag är i behöv av en 50 kurs för att kunna få min examensbevis, just nu har jag studiebevis och har fyra kurser som är utökat kurs. alltså de har jag extra. de fyra kurser är 100 poäng kurs.ena av de fyra är biologi 1 som jag har bra betyg i. jag undrade om det går och dela kursen biologi 1, så slipper jag läsa en 50 poäng kurs, när jag har redan har 400 kurs som utökat. jag vill få examen bevis i naturvetenskapligt program

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    tyvärr kan man inte dela kursen Biologi1.
    Det är bara några väldigt få kurser som man kan dela;
    Samhällskunskap 1b kan man dela in i samhällskunskap 1a1 och 1a2;
    Naturkunskap 1b kan man dela i nk1a1 och 1a2;
    Fysik 1a kan man dela i fysik 1b1 och 1b2;
    Historia 1b kan man dela i historia 1a1 och 1a2. Kan inte komma på någon annan kurs som det går att "dela". De kurser som går att dela... där finns det mindre kurser som tillsammans formar den större kursen.
    Inom Biologi 1 finns det inga mindre kurser.

    Vänligen

    ANNA

    • : finns inte andra sätt och slippa läsa en 50 poäng kurs, alltså kan man inte ha 50 mer på sin examen bevis
    • Anna : Tror tyvärr inte det. Prata med syv på den skola som ska utfärda examensbevis. Det är rektor som med sin underskrift försäkrar om att alla regler följs och examensbevis är utformat på rätt sätt. Reglerna är "fyrkantiga". Vi beklagar detta. Om man tänker Logiskt, så håller jag med dig. Men reglerna är inte alltid 100% logiska. Vi på Fråga SYV kan inte ändra reglerna. Vi kan endast förklara hur det funkar och ge råd.
    • Anna : De allra flesta gymnasiala kursr är på 100 poäng. Beklagligt nog är några på 150 p. och om man läser en sådan större kurs, måste den "matchas" med en 50 poängs-kurs, för att poängen i examensbeviset ska gå ihop.
    • : ok, Tack
    • : Du menar om rektor på skolan godkänner att dela en kurs så det går, eller måste finnas en lag för det först?
    • Milla : Vi på Fråga SYV blir mycket glada om det löser sig för dig på ett bra sätt! Lycka till!
    • : ok, tack, jag har de extra kurs i matematik 1c och matematik 5, biologi, fysik 1, kemi1 kom gärna med förslag
    • Julia : Matematik 1 kan inte vara en "extrakurs"; det är en obligatorisk kurs utan godkänt betyg i vilken, man ej kan ta ut examensbevis. Det går inte att komma med konkreta förslag när man inte har info. I så fall skulle vi behöva veta alla dina kurser med tillhörande betyg.
    • Julia : ang. din kommentar "Du menar om rektor på skolan godkänner att dela en kurs så det går, eller måste finnas en lag för det först?" - rektor kan besluta att dela Endast de kurser som Består av mindre kurser... det är endast några få kurser som går att dela på.
    • : Tack, Julia
    • : Jag skrev fel mattematik 1, det var 4 som var som utökat,
    • : Men det roligaste är här att även om jag läser kursen, så kommer jag inte kunna njuta av, kursen slutar efter sommar men jag behöver betyget innan sommar.
    • : De på skolan sa vänta ett år till då, alltså vilken regel, jag som har 400 utökat kurs, ska bara vänta ett år för 50 poäng kurs?!
    • Milla : Vad vill du att vi på Fråga SYV ska göra? har du ett konkret förslag på vad du vill att vi gör? Vi vill hjälpa dig, men vi har ingen möjlighet att tvinga din komvux att ta in dig på någon kurs.
    • Milla : Om du - enligt vad du uppger - har 400 poäng fler betygsatta kurser än det som krävs för examensbevis, varför kan inte SYV på din komvux sätt ihop Examensbevis så att du har exakt 2400 poäng "vanliga kurser" och sedan resterande som U-kurser? Uppge alla dina kurser med tillhörande betyg, så ska vi försöka ge förslag på hur ditt examensbevis kan se ut.
    Läs alla kommentarer