Mariella
    Hej syv!

    Det är nämligen så att jag läst engelska 7 som ett av mina individuella val. Anledningen var att plocka så mycket merit poäng som möjligt men nu i efterhand har jag insett att jag har fullmerit utan engelska 7 kursen. Därför undrar jag om det på något sätt finns möjlighet att läsa en annan kurs och ersätta mitt betyg från engelska 7. Fick ett D på engelska 7 vilket drar ner mitt snitt rejält. Kan tänka mig läsa i princip vilken kurs som helst då jag vet att jag kan få bättre än ett D på allting annat. Vill även tillägga att jag läser sambeteende.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mariella,

    för att ge dig rätt svar måste jag förstå situationen. Stämmer det att du läser SA, inriktning Beteendevetenskap nu /åk3/ och att du redan har betyg i engelska 5, 6 och 7?

    Om detta stämmer, har jag nästa fråga - läser du någon U-kurs, utökad kurs? Om inte, då behöver du dina 100 poäng i Eng7 för att uppnå "volum" i antal godkända poäng för att uppnå ett av viktiga kraven för gymnasieexamen, nämligen att man måste ha minst 2500 betygsatta poäng. I annat fall får man ett annat dokument än Examensbevis och blir med det icke-behörig till högskola.

    För att kunna ersätta någon kurs med någon annan - måste man för det första läsa mer än de obligatoriska 2500 poäng och "krokset" här är att läsa utökad kurs är inte elevens rättighet. Det är rektor som beslutar om någon elev får läsa någon U-kurs. Det är dyrt och för skolan att ge mer undervisning som är skyldiga att ge.

    För eleven är nackdelen den att hen läser på mer än heltid och med det har mindre tid och ork till andra kurser. Vi kan ta följande exempel: Säg att rektor beviljar dig att läsa en U-kurs och du får A betyg i den kursen och SYV ändrar i din studieplan och sätter Eng7 som U-kurs (betyg i eng7 kommer i så fall inte räknas in i ditt jämförelsetal) och den där "ersättningskursen" får bli Individuellt valskurs. Men att du samtidigt får B betyg i fyra andra kurser, i vilka du kunde fått A-betyg om inte du la tid och ork på den där "ersättningskursen". Då förlorar du på den "affären", för att skilljaden i fyra 100 poängskurser mellan B och A är större än skillnaden i en 100 poängskurs mellan D och A (här höjer du dig "tre snäpp" och i andra fallet skulle du höja dig "fyra snäpp").

    Tid och ork är inte oändliga. Det gäller att "hushålla" med dem på ett effektivt sätt. Jag hoppas du förstår vad jag menar här: du kan fråga SYV som sedan frågar rektor och kanske går det att göra så som jag beskriver ovan, men att det samtidigt kan bli till din nackdel.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte