Linnéa
    Hej!

    Jag gick natur/natur på gymnasiet och fick F på Naturvetenskaplig specialisering, och eftersom kursen inte finns på komvux kan jag inte höja mitt betyg. Så jag undrar därför om det går att ersätta den kursen med en annan programfördjupningskurs som finns att läsa på komvux för att höja mitt meritvärde?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    För att svara på din fråga måste jag veta om du fick Examensbevis, Studiebevis, Slutbetyg eller Samlat betygsdokument - dvs vad Rubriken (överskriften) är på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet. Uppge gärna också vilket år du fick det dokumentet.

    Reglerna är olika för alla de olika typer av utbildningsdokument och kan även (vad det gäller Slutbetyg) bero på vilket år man fick det.

    Har du pratat med SYV på komuvx om det och vad fick du för svar?

    Hörs!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag har ett studiebevis från år 2014, och jag har också läst upp ett par betyg på komvux sen jag tog studenten. Men jag har inte examen då jag inte har skrivit ett gymnasiearbete än. Jag har inte frågat SYV på komvux ännu heller.
    • Mikael : I så fall behöver du inte läsa eller göra prövning i just den F-kursen och för examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag gissar på att du har Examensbevis från 2014 och mitt svar är utifrån det antagande. Om det stämmer att du har fått Examensbevis, då kan du tyvärr inte "skippa" F i Naturvetenskaplig specialisering genom att få ett nytt betyg i en annan kurs.

    Det måste tyvärr vara högre betyg i exakt samma kurs för att ditt meritvärde skulle räknas om och bli högre. Om komvux i din kommun inte kan erbjuda läsa Naturvetenskaplig specialisering, se om du kan göra Prövning>> på komvux eller på prövningsenheten. Du kan göra prövning i andra kommuner (du behöver inte vara skriven i den kommunen för att få göra Prövning).

    En annan möjlighet är att du vänder dig till din "gamla" gymnasieskola och frågar om de kan hjälpa dig genom att erbjuda dig göra särskild prövning (samma som "prövning" :) inom snar framtid.

    Du har rätt att göra Prövning på alla de ställen som erbjuder den aktuella kursen, du kan alltså inte få ett Nej (det regleras i 8 kapitel, 25§ i Gymnasieförordningen), men det står inget i gymnasieförordningen inom vilka tidsramar (dvs din skola skulle kunna säga "OK, om fem år kan du göra prövning hos oss", men du är kanske intresserad att lösa det snarast möjligt).

    Förhoppningsvis hjälper mitt svar dig på något sätt. Återkom gärna om du har fler frågor eller om det är inte Examensbevis du har, utan en annan typ av utbildningsdokument.

    ANNA

    Hej igen,

    nu har du svarat att du har Studiebevis.

    Då gäller följande:
    du bör göra planering av Examensbevis tillsammans med SYV på komvux. För examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng (dvs 100 poäng mindre än vad som krävs på gymnasiet) och då kan du gott utesluta den kursen i vilken du har betyg "F". Du kan, för övrigt, läsa ännu några andra kurser (om du får plats på dem) och ta in i ditt Examensbevis de kurser i vilka du har högre betyg och utesluta de kurser i vilka du har lägre betyg. På så sätt får du högre Meritvärde. Bra att ta med kurser som ger meritpoäng>>, om du har möjlighet att läsa dem.

    Vissa kurser är obligatoriska även på komvux, men det är ändå ganska mycket friare än på gymnasiet.

    SYV på komvux kan alla regler och det är den som kommer förbereda ditt examensbevis för rektor på Komvux för påskrift, då är det lika bra att planera tillsammans med SYV-en.