Martina
    Hej,
    jag går på estetiska programmet med musik som inriktning. Jag vill inte gå en fördjupningskurs inom musiken, på 100 p, och funderar på hur jag kan göra. Jag har Matte 2b som Utökad kurs. Kan man bara ersätta en musikkurs med matte 2b? Eller måste man ha ett visst antal poäng inom det estiska området för att få ett fullständigt betyg? Ett annat alternativ skulle vara att byta ut den mot en annan musikkurs, eller ett estetiskt ämne kanske? Musikkursen jag inte vill gå är Gemu 2 om det har någon betydelse.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Martina!
    Se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    Gemu 2 måste stå för "Gehörs- och musiklära 2", stämmer det? Och i så fall borde det gå bra att läsa Matte 2b i stället för Gemu2.

    Du kan själv skaffa dig en uppfattning om vad som är obligatoriskt att läsa på Estetiska programmet, inriktning Musik.
    Längst ner (på länken ovan) ser du hur programstrukturen bör se ut:
    obligatoriska kurser är alla gymnasiegemensamma + programgemensamma ämnen + alla kurser inom en av inriktningarna (i ditt fall Musik) + man ska ha tillräcklig antal poäng inom Programfördjupning och det är från listan "Programfördjupande kurser" som man får välja + 200 poäng Individ.val (här läser man vilka kurser som helst) + Gymnasiearbete. Summa totalt blir 2500 poäng.

    Bästa hälsningar
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare