elev
    Hej!

    Om en elev går mot en yrkesexamen där historia 1a1 ingår som gymnasiegemensamma ämnen men vill istället ersätta det med historia 1b funkar det? Gäller komvux men då kan det bli överpoäng? Man ska ju ha läst minst 2400 poäng. Är det rektorn som bestämmer om man får göra så? Läser mot gymnasieexamen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    det går att "klyva" Historia 1b in i Historia 1a2 och 1a1. Exempel - om en elev har betyg C i Historia 1b, får rektor besluta om att "dela"/klyva kursen och sätta samma betyg, dvs C i Historia 1a1 och i Historia 1a2.
    Om eleven har A betyg i historia 1b, blir då A betygen i de två små kurserna - historia 1a1 och historia 1a2.
    Om eleven idag inte har godkänt betyg i historia 1b, är det fördelaktigare för eleven att läsa eller göra prövning i historia 1a1 eftersom det är en mindra /lättare/ kurs och det är därför lättare att få högre betyg.

    Vänligen

    Julia syv