Athra
    Hej! Jag har läst naturvetenskapsprogrammet, där jag har läst matematik 1c, 2c, 3c och 4. Jag har också läst: engelska 7, arabiska steg 3 och 4. Men jag vill höja mitt genomsnitt för att gå in i min dröm program (läkarprogrammet). Jag vill läsa matte 5 och ersätta den med arabiska 4, då det är lättare för mig att höja. Kan man göra så? Eller räknas det inte som 2,5 meritpoäng då man kan maximalt samla 1,5 meritpoäng från matte kurserna?
    • Anna : Har du redan fått ut ditt Examensbevis?
    • : Ja.
    • Anna : I examensbeviset får inget ändras.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i Examensbeviset kan inget ändras.
    Om du efter det att du fick exam.bevis läser kurser som kan räknas in i ditt jämförelsetal - kommer också de nya kurser räknas in, men de "gamla" kurser som ingår i ditt examensbevis kommer fortfarande räknas in.

    De nya kurser som kommer räknas in är endast kurser som krävs för Särskild behörighet eller som ger Meritpoäng. Både matte 5 och arabiska 4 ger meritpoäng (i alla fall "i princip", men om du redan har max i merit, kan du inte få fler meritpoäng); då blir det så här - i fall du redan har max i meritpoäng men läser ännu en kurs (eller får betyget genom en prövning) som också kan ge meritpoäng, då kommer betyget i den "nya" kursen räknas in endast om det betyget är högre än ditt nuvarande jämförelsetal, alltså om det nya betyget är Högre än "snittet" av de betyg som du har i ditt examensbevis (för att det kommer höja ditt jämförelsetal).
     Om det nya betyget i en kurs som "i princip ger meritpoäng" /men för dig kan inte ge meritp., för att du redan har max/, är samma eller lägre än ditt nuvarande jämförelsetal ("snitt" av dina betyg i examensbeviset), kommer inte de nya betygen spela roll, alltså det blir som om du inte fått de nya betygen - ingen påverkan på ditt meritvärde.
    Men, givetvis, gäller enskila betyg framöver (i fall du kan behöva dem till ngt annat i framtiden, t.ex för att bekräfta särskild behörighet till de utbildningar som kräver betyg i de kurser).
    Vänligen
    ANNA