Gabriel

    Hej! Jag undrar om man kan ersätta naturkunskap 1b med biologi 1. Biologi 1 har jag redan läst och den är mycket svårare än naturkunskap 1b. Kan jag ersätta den?

    • Anna : På vilket sätt vill du "ersätta"? I examensbeviset? eller om särskild behörighet till din högskoleutbildning kräver nk1b och du har biologi1, men då är frågan om du också har eller kommer att få godkända betyg även i kemi 1 och i fysik 1a?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, i kurserna inom ämnet naturkunskap ingår avsnitt som handlar om biologi men även andra avsnitt som handlar om kemi och fysik. Därför kan man inte "ersätta" rakt av. De 2 kurserna du nämner i din fråga är lika stora, volymmässigt, läses på lika lång tid... men då kan man mycket mer inom Biologi men inte någonting inom kemi eller fysik.
    På vilket sätt undrar du om "ersättning"? och varför?
    Om du går på någon skola idag, prata med SYV på din skola.
    Om du inte går på ngn skola, se om det i din kommun finns Vägledningscentra dit du skulle kunna vända dig.
    Vänligen
    ANNA