Frida

    Hej! Jag studerar på universitet (180hp) men trivs inte och vill byta program men blir inte klok på behörigheten. Den kurs jag behöver är naturkunskap 1a2 eller naturkunskap 1b Det program jag vill läsa är en del av områdesbehörighet A14 vilket jag fattar det som gör att man är "godkänd" i naturkunskap 1a2 om man är godkänd i biologi 1 och fysik 1a eller (fysik 1b1 + 1b2 - är godkänd i dessa). Och om man är godkänd i biologi 1, (fysik 1b1 + 1b2) och kemi 1 ersätter naturkunskap 1b. Är det så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    särskild behörighet i områdesbehörighet A14 är - vad gäller naturkunskap - Nk2, och inte 1b. Se noga vad som står om behörighet om den utb., som du vill komma in på. Du kan också skicka snabb-direkt länk eller nämna vilken utbildning det är. Innan man vet exakt vilken kurs du behöver ha, så är det meningslöst att börja ge info. för jag vet ju inte exakt vilken fråga jag svarar på. :)

    • : https://www.hh.se/utbildning/program/miljo-innovation-och-hallbarhet.html Vill läsa detta programmet
    • Anna :

      Nu har vi pratat med antagningsgruppen på det lärosäte och fick fram att det krävs godkänt betyg i Naturkunskap 1b, alltså räcker med 1b eller (1a1 och 1a2). Om man har godkänt betyg i nk2 eller i "ersättningskurserna" för nk, då är man behörig även vad gäller alla de lägre kurser, bl.a nk1b.
      ang. ersättning för nk2 (och med det även i de lägre kurserna, bl.1b) - om du har godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi1 så är du behörig.