Sara

    Hej! Jag undrar iallafall man kan få 2 meritpoäng från moderna språk. Om man till exempel har läst Franska 3, Franska 4, Franska 5 och Spanska 3 blir det då 2,5 meritpoäng eller 1,5 meritpoäng? Jag har hört att man kan max få 1,5 meritpoäng från moderna språk och man vill en till merit kan man få det antingen från matte 5(om matte 4 är krav för utbildningen man vill söka) eller Engelska 7. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    för Moderna språk kan du få max 1,5 meritpoäng. Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    och det stämmer att den "resterande" meritpoängen kan du få för engelska 7 eller för "högre kurser" i matte. Om matematik 4 krävs för just "din" högskoleutbildning, då är "högre kurser" - Matematik 5 och Matematik Specialisering. För matte 5 får du i så fall  +1.0 meritpoäng och för varje kurs i Matematik specialisering + 0.5 (du behöver i så fall läsa 2 kurser matte spec., och det är möjligt... matte spec. kan man läsa flera ggr med olika innehåll).
    Vänligen
    ANNA