Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar att din fråga handlar om att komma in på en högskole- eller universitetsutbildning.

    Är man BEHÖRIG till "sin" högskoleutbildning, konkurrerar man - i Sverige - antingen med Meritvärde (på gymnasiala betyg) eller i BF-urvalet (omdöme från en folkhögskola) eller i HP-urvalsgruppen (resultat av högskoleprovet) eller i flera olika urvalsgrupper samtidigt, om man kan kvalificera sig för att kunna prövas i olika urvalsgrupper.
    Oavsett vilken urvalsgrupp man prövas i, måste man vara Behörig (ha både Grundläggande och Särskild behörighet).
    För att kunna prövas i HP-urvalet, måste man ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.

    Betygsurvalsgrupper
    För att uppnå 20.0 i meritvärde kan man antingen ha alla A-betyg från gymnasiala kurser och inga meritpoäng; eller alla B-betyg i gymnasiala kurser och 2,5 meritpoäng. Om meritpoängen för dig med Examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare