Dahlia

    Hej! Jag vill börja på naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur. Jag undrar hur man får 22.5 i poäng. Jag vet vilka individuella val som ger de extra 2.5 poängen men jag vet inte hur man ska kombinera de för att få det och ifall alla gymnasium erbjuder det. Om ett gymnasium inte erbjuder de individuella valen som ger poäng, kan man då inte få 22.5?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Kort svar på din fråga är att man inte kan - på förhand - få några garantier. Den längre förklaringen kommer nedan:
     i NA  (i båda inriktningar) ingår 100p. (en kurs) inom ämnet Moderna språk inom Programgemensamt, alltså är det en obligatorisk kurs. Det kan man se i Programplanen för NA, se: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    De moderna språk som gymnasieskolorna måste erbjuda är franska, spanska och tyska**. Eleverna som i grundskolan läste ett av de språken brukar ofta välja fortsätta läsa samma språk och läser i så fall Tyska3, Franska3 eller Spanska3, alltså en kurs Moderna språk 3. Men eleverna som på grundskolan inte läste ett av de språken och de eleverna som inte vill fortsätta läsa samma språk läser Tyska1, Franska1 eller Spanska 1 (alltså en kurs Moderna språk1). I stället för moderna språk får man läsa kurser inom ämnet Modersmål men de kurserna ger inte meritpoäng. Moderna språk 1 ger inte heller några meritpoäng. Får man godkänt betyg i moderna språk 3 får man, som regel, + 0.5 meritpoäng. Jag skriver "som regel" för att det finns några få högskoleutbildningar som kräver moderna språk 3 för särskild behörighet, t.ex om man vill läsa till Språklärare eller något Internationelltinriktat program och om kursen krävs för särskild behörighet då ger den inte meritpoäng.
    Engelska 7 krävs inte för behörighet till någon svensk högskole-Universitetsutbildning och ger därför alltid + 1.0 meritpoäng. Eng7 får läsas som programfördjupning på flera olika gymnasieprogram, bl.a på NA, vilket man kan se i Programplanen för NA.
    inriktningen Naturvetenskap läser man 200 poäng Programfördjupning + alla elever på alla nationella program läser 200p.inom Individuellt val, alltså är det 400 poäng valbara kurser (4 st. normalstora kurser som t.ex eng7, andra språkkurserna och mattekurserna).
    Inom programfördjupning på NA får man (om gymnasieskola ger den möjligheten***) välja engelska 7 och moderna språk 4, om man läst moderna språk 3 som obligatorisk kurs - och på så sätt uppnår man max meritpoäng till de flesta svenska högskoleutbildningar.
    Vad gäller matematik, så måste man läsa de kurser som ingår i ditt program och din inriktning - och det är upp till och med Matematik4 på NA/naturvetenskap. Om du då med de betygen söker till program som inte kräver matte för särskild behörighet, t.ex till juristprogrammet på universitetet, då får du max meritpoäng i matte genom kurserna matematik2, 3 och 4. Men om du med samma betyg söker till läkar-, tandläkar-, veterinär - då får du inte några meritpoäng för lägre mattekurser än matematik 5 och specialisering (detta för att särskild mattebehörighet är godkänt betyg i matte4). Ofta får man på NA/naturvetenskap välja även matte 5 och/eller matematik specialisering.
    ____________________
    ** Det är inte förbjudet för gymnasieskolorna erbjuda vilka moderna språk som helst. Och det finns de som erbjuder "ovanliga språk", alltså andra språk än franska, tyska och spanska. Se info om Ovanliga språk på gymnasieskolorna. Info om vilka ovanliga språk som erbjuds på vilka skolor kan ändras snabbt. Om läraren "försvinner" (t.ex blir föräldraledig) och ingen annan lärare som kan undervisa i samma språk hittas, då kommer inte undervisning i samma språk erbjudas på samma skola nästa läsår.

    *** om gymnasieskola ger den möjligheten--- det är endast de kurser som är obligatoriska som måste erbjudas. Inom de valbara kurserna skapar varje gymnasieskola kortare listor på kurser som just den skola ska kunna erbjuda till nästa läsår. Valbara kurser inför årskurs 2 väljer eleverna under årskurs 1, och valbara kurser inför årskurs 3 väljer eleverna under årskurs 2 (valen kan ske så sent som sista veckan på läsåret). Vilka valbara kurser gymnasieskola kan erbjuda kan ändras när som helst. Ändringar sker ofta på grund av tillgång till lärare. Sedan måste även tillräckligt antal elever välja läsa en valbar kurs för att den ska kunna starta.
    På grund av ovan beskrivet kan inte några garantier ges på vilka valbara kurser som ska kunna erbjudas. Gymnasieskolorna kan på förhand säga eller skriva "vi erbjuder läsa engelska 7 och moderna språk 3 och 4 samt högre kurser i matematik - för att ge möjlighet att uppnå max antal meritpoäng"! Ja, det gör de idag men om de ska kunna göra det även om 2-3 år är det ingen som vet. Det kan hända att en lärare blir föräldraledig, en annan går i förtidspension och tredje flyttar långt bort och jobbar inte kvar på samma skola nästa läsår. Det är lärarbrist och om ingen kan undervisa så kan inte kurserna erbjudas. Obligatoriska kurser måste, dock, erbjudas. Men kurser som ger meritpoäng är för det mesta inte obligatoriska, så här chansar man när man väljer till gymnasiet: man läser vad som står på skolans hemsida, man ställer frågor till skolorna (men på grund av att ingen kan se in i framtiden så vet inte skolorna själva om de ska kunna erbjuda vissa kurser om 2-3år).

    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/meritpoäng
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA
    gymnasieguiden.se/programplan-NA
    fragasyv.se/info/Ovanliga-språk