Hilda

    Jag går i tvåan på gymnasiet och har läst ma4 på egen hand. På np fick jag B då jag saknade några totalpoäng. Finns det möjlighet att göra kompletteringar på något sätt för att få höjt slutbetyg? Har inte gjort några delprov då första delprovet krockade med ett annat stort prov och då fick jag inte skriva fler enligt läraren.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda,

    det är läraren som har kompetens i att sätta betyg, inte SYV. Vad vi fick för svar från Skolverket när vi ställde en fråga om NP-betyget/resultatet i relation till kursbetyget, var att läraren bestämmer; och att NP-betyget behöver inte vara detsamma som betyget i kursen. Läraren gör sammanfattande bedömning av alla prestationer som eleven gjort under kursens gång. Men när du beskriver situationen så här: du läste kursen på egen hand och skrivit NP, då ser jag inte ngt annat betygsunderlag än just resultatet från Nationella provet. Du frågar om möjlighet att göra kompletteringar och det kan inte jag eller mina kollegor SYV-ar här på FRåGA SYV svara på; detta pga det inte finns några generella regler kring det, utan det är skolledningen och lärare som undervisar i kurserna som bestämmer.