Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ineta,

    i den frågan måste vi kontakta en expert. I väntan på expertens svar, titta gärna på yrkesögskoleutbildningar - yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga i "fri kvot". Du kan också kontakta de högskolor/universitet där du sedan planerar att komplettera din utbildning på... varje högskola/universitet kan många ggr fatta egna beslut.

    Titta t.ex på de här yrkeshögskoleutbildningarbehandlingspedagog>>socialpedagog-kbt>> och hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Min gissning är att du får bedömning att du pga avsaknad av betyg i engelska saknar Grundläggande behörighet.

    Om din utbildning blir bedömd motsvara Kandidatexamen, kanske du kan söka till masterprogrammet direkt. dock undrar jag om du kan klara av studier på masterprogrammet då en del litteratur kan vara på engelska.

    Hej igen, jag har samrått med kollegorna och vi kom fram till att vi vill rekommendera dig att söka Kortare utbildningar eller försöka t o m få jobb direkt, på den utbildning som du redan har. Detta pga bland annat din ålder... vi ser att du är 51 år och du har i och för sig ganska många år kvar till pension, men om du ska läsa engelska från "noll" och sedan komplettera din utbildning - då har du inte så många år kvar sedan att jobba fram till din pension.

    Du kanske inte får någon studiestöd från CSN, eller får bara bidragsdel som är 3 tusen i månaden, och inte ska få låna någonting och det är omöjligt att klara sig på 3 tusen i månaden... Det är givetvis helt upp till dig vad du vill göra. Vi kan bara ge dig råd.

    Och vi ger dig råd att söka jobb på den utbildning du redan har idag och/eller att söka kortare utbildningar - t.ex inom yrkeshögskola - där du studerar t.ex i ett år och får ett nytt yrke - t.ex Integrationspedagog <<, Behandlingspedagog << - eller så kan du ändra inriktning och läsa för att t.ex bli en Paralegal, juridisk assistent, vilket tar 2 år >> och du kan kanske påbörja en sådan utbildning hösten 2017 - då är du klar till sommaren 2019.

    • : Tack Peter. Det låter så att jag har inget annat val än att läsa engelska.
    • Peter : börja läsa engelska. Det är under alla omständigheter bra att kunna engelska, oavsett vad man jobbar inom.