Elin
    Hej,
    jag undrar om man var allvarligt sjuk eller hade ett annat förhinder - om man i så fall kan få dispens och ansöka till en högskoleutbildning efter det att anmälningsperioden är slut? Om man har läkarintyg eller på annat sätt kan bevisa att man inte kunde söka inom anmälningsperioden?
    Tacksam för svar.
    Elin I.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    anmälningsperiod till högskoleutbildningar varar i en hel månad (var god se datumen på Antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum) och tanken är att under en månad bör man hinna göra anmälan. Vi på FRåGA SYV känner tyvärr inte någon möjlighet att få dispens. De utbildningar som inte får tillräckligt antal behöriga sökande brukar öppna för SEN ANMÄLAN. Om den utbildning man vill komma in på inte öppnar för "sen anmälan" då hänvisas man till att göra anmälan nästa gång anmälningsperiod inträffar.
    Du får annars gärna kontakta Antagning.se och fråga om de någonsin tidigare har beviljat dispens och låtit någon göra anmälan senare, efter det att anmälningsperioden är slut. Du kan t.ex ringa till Antagning.se (tel.nr 0771-550720 tel.tid på vardagar kl.9-16).
    Hälsningar
    Mikael SYV