aida
    Hej! Jag har läst 90 hp i sociologi och funderar även på att läsa 90hp i kriminologi. Innebär det att jag kan ta ut examen i båda två när jag är klar med mina 90 hp i kriminologi i och med att båda blir huvudämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aida,

    du måste ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut dina examina.
    Även Kandidatkurs måste du läsa - och i så fall , om jag förstår det rätt, i båda ämnena, alltså 2 olika kandidatkurser (vilken tar ännu, minst, en termin - kanske 2 terminer - och detta om du hittar lämpliga kandidatkurser att läsa). Alltså, finns det inte per automatik ngn rätt att ta ut 2 kandidatexamina på det sättet som du planerar.
    Jag hoppas det kommer gå bra och du ska kunna följa din plan och ta ut dina examina. Men prata om det med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut dina examina. Du får gärna återkomma och berätta för oss vad du fick för svar på din fråga från högskole-universitet-personal.
    Vänligen och Lycka till!
    ANNA