Carro
    Jag går på Stockholms hotell- & restaurangskola och läser ett program kallat restaurang och kök internationellt, det betyder att jag läser matlagningen i en engelska klass. Jag har kallkök/konditori som individuellt val och har även lagt till svenska som en utökad kurs för att få högskoleförberedande. (Och får engelskan för att jag går i engelska klassen)
    Nu kommer ni se mig som korkad men trots det här så har jag alltid vetat att jag vill bli konditor o den möjligheten finns på min skola. Men jag vill lära mig allt o brett inom livsmedel så har valt restaurang för nu. Jag vill plugga upp konditori efter gymnasiet. Men på majoriteten av skolorna behöver du konditori 2 och 3 för att ens komma in. (Kurserna du läser om du går konditori och bageri i årskurs 2,3)
    Så min och min SYV's (på skolan) idé är att jag skulle försöka övertala rektorn att jag skulle få gå ett 4e år för att plugga dem kurserna
    Är det någon som fått möjligheten till ett extra år trots att dem har helt okej/bra betyg i alla ämnen (och har väldigt enkelt för skolan)??
    Har ni någon annan idé om hur det här ska gå till?
    Jag är bara ute efter grunderna i konditori för att sedan gå fördjupningskurser utomlands
    /en envis, målinriktad o planerad 17 åring

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Carro!

    Jag tycker det är mycket bra att du är målinriktad och det inte alls är dumt att försöka lära sig så mycket som möjligt inom det som du är intresserd av! Jag hoppas verkligen att du kommer att nå ditt mål!

    Jag tänker så här: låt din SYV fråga rektorn och om "särskilda skäl föreligger" kan rektor ansöka om förlängd studiegång för dig. Dock har jag inte varit med om att någon fick få ett extra år pga en sådan situation som du beskriver... vi får hoppas att det går att ordna.

    Jag undrar om du (i fall det inte går att göra så som du vill, dvs går ej att gå ett extra år på gymnasiet) kan tänka dig släppa svenska kurser (sv 2 och 3) och läsa konditori i stället för att svenska kan du läsa på Komvux efter gymnasiet, om du vill och skulle du läsa utomlands, är det ingen som är intresserad där i hur mycket svenska du kan.

    Att läsa konditori kurser som "utökade kurser", utöver heltid - då kan du behålla svenska och lägga till konditori (det är att anstränga sig mycket och det ej är säkert att rektor beviljar läsa utökat heller).

    Tips: se på www.yhguiden.se - med jämna mellanrum (för att nya Yrkeshögskoleutbildningar beviljas kontinuerligt) - om du hittar någon passande YH. Bagare & konditor i Göteborg kräver förkunskaper: godkända betyg i bland annat Bageri 2och3 samt i Konditori 2och3. Men kom ihåg att till en yrkeshögskoleutbildning i Sverige kan man komma in (ibland) även om man ej är fullt behörig. Hittar du en YH du gillar, sök. Utbildningsansvariga kan ta in upp till 20% obehöriga, om de bedömer att personen har förutsättningar att klara av utbildningskraven.

    Jag hoppas det går bra för dig! Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    ANNA