Therese

    Hej! Jag går på ProCivitas på den Naturvetenskapliga linjen (inriktning NANA). Jag funderar på att läsa vidare till psykolog efter gymnasiet. För att komma in på psykologprogrammet så krävs det att jag läser Matte 2c, men jag kommer att läsa alla mattekurser som finns (upp till Matte 5c). Jag kommer alltså ha behörighet till fler ämnen än vad som behövs för att komma in på psykologprogrammet. Kan jag då få extramerit för att jag läser exempelvis alla mattekurser? Mvh Therese

    • : Okej tack! Jag ska även läsa Moderna språk 4 (spanska) och jag har läst att det ger 1 meritpoäng. Då får jag alltså 2,5 extra meritpoäng sammanlagt?
    • Julia : Ja, det borde du få. moderna språk 3 ger 0.5 och mod.språk 4 ger 1.0 meritpoäng.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Therese!
    Ja, om den högskoleutbildning du vill söka till kräver - för särskild behörighet - endast matte 2, och du skaffar dig godkända betyg även i matte 3, 4 och 5, då får du 1,5 meritpoäng - se gärna information på gymnasieGuiden.se/merit