Elin
    Hej!
    Jag går i 2:an och kan inte längre vara med på idrotten. Idrottsläraren säger att jag kan komplettera det senare, men måste man ha ett betyg i idrott? Och eftersom jag redan haft idrott på gymnasiet i ett år så borde de väl ändå kunna sätta betyg på mig om jag gör de skriftliga delarna?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elin,
    Idrott & hälsa 1 är en obligatorisk kurs och betyg i den kursen måste du ha för att kunna få ut Gymnasieexamen.
    Följande gäller för att kunna få ut Gymnasieexamen:
    För att nå en yrkesexamen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska 1/svenska som andraspråk 1, engelska 5 och matematik 1 måste vara godkända. Av de programgemensamma ämnena
    måste minst 400 poäng vara godkända. Gymnasiearbetet ska också vara godkänt för att du ska få ut en yrkesexamen. En elev som har en yrkesexamen och har läst kurser i svenska 2 och 3 eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6, med godkända betyg, har grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.
    För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå.

    Du kan därför få Gymnasieexamen även om du får betyg F i Idrott & hälsa 1, men utan betyg i den kursen får du ett Studieintyg i stället för Gymnasieexamen, det är därför viktigt att få ETT BETYG i den kursen.
    Vilket betyg du får, kan jag tyvärr inte svara på alls. Närvaro på lektionerna är en del av kraven i betygssättningen, dvs man kan inte enbart pga man har varit med på lektionerna vara garanterad betyg E eller högre. Det är lärarens yrkeskunskap att sätta rätt betyg på varje elev.
    Jag råder dig fråga läraren om vad är det exakt som du behöver göra för att få minst E i betyg. I fall du inte får ngt. svar som du kan förstå eller om du inte alls håller med läraren i hans/hennes bedömning av dina prestationer, råder jag dig prata med rektor på ditt gymnasieprogram. Det är alltid rektor som är ytterst ansvarig. Du är inte myndig och dina föräldrar har rätt att agera för din räkning, dvs dina föräldrar får prata med läraren och rektor.
    De personer på skolan som borde kunna hjälpa dig få rätt sida på den uppkomna situationen är: din klasslärare/mentor, kurator, sjuksköterska och även skolvärd/värdinna.
    Önskar dig det bästa! Håller tummarna för dig! Återkom och berätta hur det går. Vi på Fragasyv.se vill hjälpa dig.
    Liselotte SYV
    Liselotte