Askin
    I min kursplan har jag läst spanska 3 och som individuellt val läser jag matte 3. Vardera ger dessa kurser 0.5 meritpoäng, alltså tillsammans 1.0.

    utöver detta läser jag också som utökad kurs spanska 4 och engelska 7. Båda dessa kurser ger vardera 1.0 meritpoäng.

    Frågan är nu vad min totala meritpoäng blir? jag menar alla dessa tillsammans ger ju mig 3.0 merit och max är 2.5. då matten och spanska 3 ingår i min kursplan blir det så då att det är just dessa som först räknas in som meritpoäng och att det på så sätt "blockar" mig från att få full merit. Om jag läser matte och spanska 3 så har redan 1 meritpoäng och de 2 kurser jag läser som utökad kan ge mig 1.0 vardera blir det så att jag bara kan få en av dessa kurser att räknas med i mitt i meritvärde dvs att jag bara kan få max 2.0??

    Det är jättesvår att förklara hur jag menar men hur räknas min merit ut? är det så här:
    Kursplan:
    spanska 3: 0.5 merit
    matte 3: 0.5 merit
    UTÖKADE KURSER:
    engelska 7: 1.0 merit
    spanska 4: 1.0 merit
    TOTALT meritvärde:
    0.5 + 0.5 + 1.0 = 2.0 (alltså att ena kursen blockas då man inte kan få över 2.5.

    Eller blir det så här:
    att mattens eller spanskan3 meritvärde räknas bort och jag får meritvärde för spanska4 och negelska7 (1.0 + 1.0) och sen får jag min 0.5 från någon annan kurs.

    Eller räknas mitt meritvärde ut så här:
    0.5 + 0.5 + 1.0 + 1.0 = 3.0 och pga av att man inte kan ha över 2.5 sänks min merit bara till 2.5 och det inte är något mer med de.

    Är jätteorolig för detta för är i sådant stort behov av full meritpoäng och om jag itne kan få det pga att jag pluggar matte 3 som individuellt val måste jag se till att jag byter detta.

    TAck så mycket!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hej, jag förstår din oro - du har verkligen lagt ner tid på din analys! Härligt! Jag kommer dock ge ett väldigt kort svar. När du söker en utbildning så skickas dina betyg in i en dator som räknar ut bästa möjliga meritvärde för dig. Alltså är det egentligen inte något som du behöver bekymra dig om på det sättet. /Lena, Syv