Nes

    Hej. Om man gör gymnasiearbete på komvux (vilket är 1 månad) och om eleven har en giltig ursäkt, till exempel död för någon i familjen eller ett hälsoproblem, kan man ändå få en godkänt poäng utan att göra presentation del? Alltså tycker ni att läraren kommer säga att eleven måste göra om (ansöka igen för kursen nästa period) och gör om allt igen eller kan de ge en godkänt poäng även om eleven inte kan göra presentationen?

    • Ludmila : Vill du få längre tid på dig eller vill gå om kursen, om det hände ngt speciellt - gå prata med kurator. Kuratorn kan förmedla ditt fall till rektorn och få tillstånd ett undantag, men kuratorn kan inte beordra läraren sätta godkänt betyg; det kan ingen göra, inte ens rektorn.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nes,

    betygssättningen (vilka kunskaper som ger godkänt betyg) - är en fråga till undervisande Lärare, inte till SYV-en. SYV sätter inte några betyg. Som SYV kan jag endast svara så här: oavsett tragiska omständigheter eller hälsoproblem, så måste man för att få godkänt betyg uppvisa kunskaper = prestation för godkänt betyg. Om den studerande inte kan uppvisa kunskaper som motsvarar godkänt betyg, då kan inte läraren sätta E betyg utan det måste bli F.
    Om det finns särskilda omständigheter, kan man få längre tid på sig för att läsa kursen eller får lov att gå om kursen kanske t o m flera gånger, men att få godkänt betyg när man ej uppvisade kunskaperna, kan man inte.

    För övrigt, gäller:
    -- Gymnasiearbete (GA) är en gymnasiekurs á 100 poäng = som läses på heltid på fem veckor.
    -- På en skola, bl.a på Komvux är det Rektorn som är ytterst ansvarig.

    • Nes : Om man har gjort skriftligt delen men inte kan göra de muntligt får man F då? Så man behöver prata med rektorn eller lärare?
    • Ludmila : Det är lärarens uppgift att sätta betyg. På vilka grunder läraren sätter betyg, är frågan till läraren. Men om du som studerande inte kan komma överens med läraren (t.ex inte förstår vad kraven är eller tycker att läraren ställer orimliga krav), kan du vända dig till rektorn.
    • Ludmila : Du kan också ställa din fråga till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00.
    • Nes : Jag kommer att opereras på käkleden och jag vet inte när det läker. Jag kan inte ens prata just nu. Sedan kommer jag flytta och för att få gymnasieexamen därför måste jag ha godkänt betyg på arbetet nu. Jag kommer prata med läraren och även rektorn om det behövs men vill veta vad ni tycker, alltså tycker ni att läraren kommer acceptera det?
    • Ludmila : Vad någon annan "tror" än din lärare och rektor på din skola, kommer inte spela någon roll. Du måste få svar från personal som jobbar på den kursen där du läser. Fråga läraren först. Sedan kan du ta frågan till rektorn. Lycka till!
    Läs alla kommentarer