Mohamed
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och ser ut att inte få gymnasieexamen eftersom att jag har F i några ämnen, men jag vill plugga vidare senare och komplettera på komvux.
    Frågan är: Vad innebär gymnasieexamen? Och kan man få det efter att ha kompletterat på komvux eller blir det bara som kurser jag har klarat av?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamed,

    det går att komplettera på komvux och få Examensbevis från komvux.

    Det är lite friare på komvux, vad det gäller Vilka kurser som bör ingå i Examensbeviset. Dock är ganska många kurser obligatoriska i alla fall.

    Jag råder dig göra planering tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux.

    Annars så kan du skriva av de kurser i vilka du har godkända betyg. Uppge också vilket program och inriktning du läser nu /detta för att temat för Gymnasiearbete måste stämma med utbildningens innehåll/ - och vi kan försöka komma med förslag på hur ditt examensbevis från komvux kan se ut.

    Bra om du i så fall även uppger vilken utbildning på högskolenivå som du vill senare satsa på. Detta för att ta in de kurser som krävs för Särskild behörighet med i planeringen av ditt Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen! Tack för era svar! Nu har jag två nya frågor: 1.Spelar det roll om man har fått gymnasieexamen efter tre år för högskolor och universitet? Eller bryr de sig bara om att man har grundläggande behörighet och betyg i de ämnen som krävs för just den utbildningen man vill gå? Eller är kanske grundläggande behörighet just gymnasieexamen? 2. Om vi nu säger att jag går ut gymnasiet med 2000p och jag har då även klarat av gymnasiearbetet. Då behöver jag alltså bara läsa in 400p på komvux för att få gymnasieexamen? Mvh, Mohamed
    • Anna : Sökande till högskoleutbildningar som efter 3 år på gymnasiet är "helt och fullt behöriga" prövas i BI, direktgruppen, som får fler platser och det är därför ofta lättare att komma in. Sökande som kompletterar efter gymnasiet, och som blir "lika behöriga" men inte direkt på gymnasiet, utan genom att komplettera - prövas i BII, kompletteringsgruppen, som får färre platser och det är ofta svårare att komma in /högre antagningsgräns; dvs högre betyg krävs/. Det är på så sätt som högskolor/universitet BRYR SIG om - i fall man blev behörig direkt på gymnasiet eller har behövt komplettera.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag kan berätta för dig vad "allmänna bestämmerlser" om Examensbevis från komvux säger. Det är 2400 betygsatta poäng du behöver. Betyg i Idrott och hälsa 1 får inte /sedan 1jan2017/ tas in, det betyget "förlorar" du tyvärr och det är synd om du har högt betyg. :(

    Gymnasiearbete och matematik 1, svenska 1 och engelska 5 är kurser i vilka man måste ha godkända betyg.

    För övrigt, så spelar det roll om man vill ha yrkesexamen eller högskoleförberedande examen.

    Vi rekommenderar att boka tid med en studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är på komvux i den kommunen där man är skriven/folkbokförd som man bokar tid. Ta med dig alla dina tidigare betyg. Skriv upp vad särskild behörighet är till den eftergymnasiala utbildningen som du är intresserad av /detta för att syv på komvux inte ska ägna tid åt att leta fram den info/.

    Fundera på om du vill läsa på komvux på heltid eller på deltid; på dagtid eller på kvällstid; på flex och/eller på distans. Vad "flex" och distans är kan vara olika. Så det är bra att fråga exakt vad som menas med "flex" /flexibla studier/ och med Distans>> just i din kommun.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej igen! Tack för era svar! Nu har jag två nya frågor: 1.Spelar det roll om man har fått gymnasieexamen efter tre år för högskolor och universitet? Eller bryr de sig bara om att man har grundläggande behörighet och betyg i de ämnen som krävs för just den utbildningen man vill gå? Eller är kanske grundläggande behörighet just gymnasieexamen? 2. Om vi nu säger att jag går ut gymnasiet med 2000p och jag har då även klarat av gymnasiearbetet. Då behöver jag alltså bara läsa in 400p på komvux för att få gymnasieexamen? Mvh, Mohamed
    • Anna : Du behöver göra planering av Examensbevis med en studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan kanske läsa fler än 400 poäng och du behöver kanske inte läsa exakt de kurser som ingick i ditt studieplan på gymnasiet - för att få Examensbevis med högre meritvärde. Du får diskutera detta med en SYV på komvux. Boka tid för planering av examensbeviset med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.