Moa

    Hej! Jag ska byta utbildning till våren och undrar hur det funkar med tillgodoräknade högskolepoäng till studiemedel. Jag behöver 37 hp första läsåret och kommer få 30 hp från min nya utbildning. Jag undrar nu om jag kan få 7 hp tillgodoräknat från kurserna jag läst även om jag inte klarat dem som helhet, utan samlat mer än 7 hp bara från delmoment, eller får man inga hp från kursen om man inte klarat den?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,

    du behöver få svar från CSN. Bra om du tänker på att du kan få godkända studieresultat även från andra studier, som inte ligger på högskolenivå. Om du saknar 7 högskolepoäng, då kan du inkomma med godkänt betyg i en 100p.kurs från komvux, så blir det (enligt hur vi på FRåGA SYV tokar reglerna), tillgodoräknat av CSN. Jag tänker så här: heltidsstudier på 20 veckor motsvarar 30 högskolepoäng; på komvux läser man på 20 veckor på heltid - 400poäng. De flesta gymnasiala kurser är á 100poäng. Det borde vara så att i fall du läser en kurs på komvux som är på 100p., och får godkänt betyg och skickar det betyget till CSN, så borde det accepteras av CSN "som om du fick godkänt betyg i en 7,5hp-kurs".

    Liselotte