emma

    Hej! Jag undrar om man i framtiden kan få jobb inom t.ex makeup och stylist, UTAN en gymnasieutbildning? Kan man göra kurser / köpa kurser från en stylist bransch och sen få ett så kallat diplom för att ha blivit utbildad till en professionell makeupartist ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    yrket Sminkör (make-up artist) är i Sverige icke-reglerat; vilket betyder att arbetsgivaren får fritt bestämma vem hen anställer. Om du startar "eget", får du själv bestämma vilken utbildning du behöver för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att ditt företag ska kunna "gå runt" ekonomiskt.
    Alltså, vilken utbildning man ska ha för att jobba som Make-up-artist finns det endast "rekommendationer" kring, ej strikta regler.
    Att kunna försörja sig med endast gymnasial utbildning är ganska vaga troligt; de flesta make-up artister som har detta yrke som sin "försörjning" och inte som hobby, har väldigt mycket mer utbildning än endast gymnasiet.
    Men, det finns inte några garantier att kunna försörja sig som make-up artist, oavsett vilken utbildning man har.

    Ang. köpa kurser
    Visst, det finns många kurser att köpa. Har man råd, kan man gå många olika kurser/utbildningar. Dock, ges det inte jobbgaranti... så, oavsett vilka kurser man har gått, så blir det sedan en stor fråga: ska man kunna försörja sig inom det yrket eller inte?

    Kika gärna också på liknande yrken:
    Medicinsk make-up artist
    Maskör
    Stylist
    och
    Image-konsult