Christian
    Hej!
    En sak som jag alltså tänker på är genom vilken utbildning man kan få jobb som bil eller fordondesigner. Det logiska valet verkar vara genom industridesign. Men kan man inte bli det genom att utbilda sig till civilingenjör i teknisk design med tanke på att den kombinerar både maskin och produktutveckling? Kan man till och med bli en bildesigner via civilingenjör i maskinteknik? Eller får man inte de tillräckliga färdigheterna och kunskapen?

    Mvh
    Christian
    • Mikael : Industriell Design är en väg att gå, är mitt tips! :)
    • SYV-besökare : Industridesign på Umeå universitet .
    • : Tack för tipset!

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det finns väldigt många olika delar i ett fordon som ska designas.

    Maskinteknik är absolut en relevant utbildning för detta, på LTH har även en specialisering de sista två åren som heter Fordon, se gärna på : http://kurser.lth.se/lot/?lasar=16_17&val=program&prog=M

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej, vi har nu fått ännu ett svar:

    Hej!

    Vill man arbeta som bildesigner, dvs med formgivning av fordon, så är en industridesignutbildning en god grund. Även efter en civilingenjörsutbildning i teknisk design skulle man kunna arbeta som bildesigner. Det är dock troligare att man efter civilingenjörsutbildningen, inom fordonsindustrin, arbetar med konstruktion och utveckling av fordonskomponenter.

    Mvh,
    Programansvarig för Civilingenjör i teknisk design

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Bildesigner/ fordonsdesigner är inget entydigt definierat yrke.

    För att arbeta med konstruktion (design på engelska) av fordon så finns flera vägar. På MDH finns t.ex. Civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign, 300 hp, se http://www.mdh.se/utbildning/program/produktion-produktdesign som erbjuder valbar utgång mot Produktdesign.

    Är det bara formgivningen fristående från konstruktionskunnande så kanske ren utbildning inom industridesign är en väg att gå.

    Även utbildningar inom produkt och processutveckling skulle kunna passa för att jobba inom fordonsdesign.
    http://www.mdh.se/utbildning/program/produktion-produktdesign
    http://www.mdh.se/utbildning/program/ingenjor-produktdesign
    De studenter som gått dessa utbildningar jobbar idag med konstruktion eller design på t ex Scania eller Volvo, dvs i deras produktion av lastbil eller entreprenadmaskiner.
    Liknande utbildningar finns även på Chalmers
    http://www.chalmers.se/en/education/programmes/masters-info/Pages/Industrial-Design-Engineering.aspx
    Och på KTH
    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/design-produktframtagning

    Jag skulle rekommendera att läsa till ingenjör >>, parallell läsa ngn design kurs, lära sig tyska och sedan söka sig till ngt av de tyska företagen för praktik- internship. Det råder brist på ingenjörer i Tyskland då bilindustrin växer så det knakar.

    Daniel SYV

    Hejsan,

    jag fick tips från en kollega:

    civilingenjörsprogram är breda utbildningar och utbildar inte specifikt mot speciella branscher. Du kan söka jobb inom bilindustrin både från Maskinteknik och Design och produktutveckling men det är inte så troligt att man som första jobb kan jobba som bildesigner.

    Och jag råder dig läsa på www.framtid.se/yrke/bildesigner >> där det också ges några förslag på vilka utbildningar som kan leda till yrket.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Tack för svaret!
    • : Men får man de tillräckliga färdigheterna att kunna jobba på formgivningen av en bil, alltså själva bilens modell om man har gått en civilingrnjörsutbildning i teknisk design? Eller är det bara industridesign den vägen att gå? Jag är ju alltså intresserad av att designa olika delar i fordonet som exempelvis motor eller växellåda men är också lika om inte mer intresserad av hur man ritar och designar fordonets utseende. Det som gör mig tveksam när det gäller industridesign är att jag inte vill bara utbilda mig till hur man designar saker och ting utan vill också ha någon teknisk och som är maskin/fordon relaterad. Därför försöker jag veta om man får de nödvändiga design och ritningsfärdigheter som man får från industridesign genom att välja civilingenjör i teknisk design, för är det så, så blir det liksom att slå två flygor i en smäll.
    • Ludmila : teknisk utveckling går farmåt fort. Snart kanske det kommer ut förarlösa bilar på vägarna! :) Civilingenjörsutbildning tar fem år. Vad som händer om fem år, vilka yrken som finns - kan inte vi exakt veta idag... det händer så mycket; och det händer fort. Det vi vet idag om bildesigners jobb står sammanfattat på https://www.framtid.se/yrke/bildesigner :)
    • Ludmila : Läs gärna igenom de olika svar och kommentarer. prata också med studievägledarna på de olika tekniska högskolorna. Det finns inte ett svar eller någon speciell utbildning som leder raka vägen till yrket Bildesigner.
    • : Det har jag gjort! Jag märker att ju fler svar jag får desto mer förstår jag att det är som du säger att det inte är någon utbildning som leder raka vägen till Bildesigner. Tack för hjälpen :)
    • SYV-besökare : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick nu svar som du kan läsa i sin helhet nedan; förhoppningsvis blir det till hjälp:

    Hej Christian, om du vill jobba som bil- eller fordonsdesigner beror det på vad du tänker dig att det innebär. En industridesigner kan vara det naturliga valet, då det är en person som jobbar med både form och funktion av bland annat fordon. Ofta är stort fokus på den estetiska gestaltningen av helar och delar i ett fordon, att skissa, modellera fysiskt och i datorn, en form som ska uppmana till visst beteende.

    En maskintekniker arbetar främst med den funktionella biten, beräkning av motorkapacitet, hjulaxlar, bromsar etc men kan även jobba som konstruktör av bilen: konstruera delar i olika former av CAD verktyg. Stort fokus är ofta på hållfasthet och maskinteknik i delarnas utformning. Det är sällan som en som gått maskinteknik får jobb som bildesigner, men man kan givetvis hävda att en konstruktör är en sorts designer också.

    En teknisk designer är någonstans mitt emellan dessa båda, skulle jag säga, och jobbar vanligen med stort fokus på användarvänlighet och användarupplevelse, dvs att utforma bilens yttre och inre så att användaren förstår hur knappar, reglage, system, stolar, framdrivning, dörrar, huvar, ja allt som hör ett fordon till, ska utformas för att användaren ska förstå dess funktion, för att det ska vara säkert för användaren och att allt ska passa människans behov och förutsättningar. Ofta har en teknisk designer mindre fokus på beräkning av konstruktionen utan mer fokus på utformningens anpassning till människan.

    Men du har helt rätt i att alla dessa tre helt olika utbildningar kan leda fram till ett arbete som bil- eller fordonsdesigner. Mest Industridesign och Teknisk design dock, maskin är mer ren konstruktion.

    I slutändan handlar det egentligen mest om dig själv och din drivkraft till att jobba inom ett visst område.

    Hälsningar

    ______________________________

    Utbildningsledare Teknisk design

    Industrial design/Innovation and Design

    LTU- Luleå University of Technology

    Tel. +46 920 49 13 42

    http://www.ltu.se/staff/a/asawi-1.10578

    • : Tack! Nu har jag ett bättre överblick över var och en av dessa utbildningar :)
    • SYV-besökare : Det är bra att skaffa sig stabil TEKNISK grund + samtidigt utveckla sin konstnärliga "ådra" + att lära sig så mycket som möjligt om BILAR. Det är de tre "ben" som bildesignern behöver. ;)
    • : Exakt!
    • Anna : i Lidköping finns en 2-årig YH-utbildning i Designmodellering på Formakademin där man får kunskaper som är eftertraktade inom fordonsdesignbranschen. Kolla in det på https://www.yhguiden.se/utbildning/formakademin/designmodelloer
    Läs alla kommentarer