Elev

    Hej! Jag går tvåan i gymnasium ( naturvetenskap program). Första året läste jag franska 3 och jag fick D som betyg och jag läste med arabiska som mordersmål och jag fick A som betyg. Detta året säger till mig rektor i skolan att hon kan lägga till mig arabiska istället för franska 3 som modarnaspråk och hon ska lägga franska 3 som utökad kurs , på det här fallet räknas betyget för arabiska (A) i jämförelse och franska 3 kan ge mig bara merit (0.5) utan att betyget (D) räknas i jämförelse. Är det sant ? Kan man göra detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ammar!
    om tanken från början var att modersmålskursen (arabiska) skulle ligga som Utökad, då skulle inte betyget i arabiska räknas in i ditt jämförelsetal. Betyget i franska 3 kommer i vilket fall räknas in på grund av att den kursen kommer ge dig meritpoäng och då räknas även betyget in i ditt jämförelsetal (detta ger dig i vilket fall viss ökning av ditt meritvärde).
    Om modersmål (vilket språk som helst) ligger som en vanlig kurs, ej Utökad, då räknas betyget in. Du har A och det är därför fördelaktigt för dig att det betyget ska räknas in.
    Regeln är den att betyg i utökade kurser (som i examensbeviset är markerade med "U") räknas in endast i två fall:
    - om den kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    _ om den kursen ger meritpoäng.
    Modersmål ger inte meritpoäng. Som särskild behörighet kan det betyget ev.krävas till någon högskoleutbildning t-ex om man ska läsa för att bli Modersmålslärare. Annars så kan jag inte tänka mig att betygen i modersmål skulle krävas inför någon svensk högskoleutbildning, för särskild behörighet.
    Skulle du haft A-betyget som U-kurs (i ämnet modersmål) skulle du "förlora" det betyget på det sättet att betyget ej räknas in.
    Nu, när det ska bli en "vanlig kurs", kommer betyget räknas in och eftersom det är högsta betyget, A, kommer det bli fördelaktigare för dig.

    • Elev : Men de skriver i sidan som heter UHR:s sidor för vägledare:Kurser som lästs som utökade, räknas bara med om de krävs för behörighet. Tänk på. Utökade kurser kan ge meritpoäng, men då räknas inte betygsvärdet med i jämförelsetalet. Här säger de något annat
    • Anna :

      Jag tror du hittade info för de som har SLUTBETYG. De som började på gymnasiet året 2010 och tidigare läste enligt det gamla gymnasiesystemet, mot ett Slutbetyg. Eleverna som började på gymnasiet året 2011 och senare läser enligt det nya/nuvarande systemet - ni läser mot Examensbevis. Det är många olika saker som skiljer de två systemen åt. I det gamla systemet hade man betygsskala IG-G-VG-MVG. Nu är betygsskala från F till A. Betyg i kurser i det gamla systemet kunde man som längst få t o m sista juni 2016. Från 1 juli 2016 får inte betygen i det gamla systemet sättas. Och för de som läser mot examensbevis (på gymnasiet eller på komvux) gäller bland annat att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i jämförelsetal/snittbetyget.
      På komvux kan de som började i det gamla systemet fortfarande läsa mot ett Slutbetyg (de kompletterar sina tidigare studier). För dem är det andra regler som gäller jämfört med er, som läser mot examensbevis. På gymnasiet kan man sedan året 2014 inte få ut slutbetyg, endast examensbevis (och de som inte uppfyller kraven - studiebevis). För att på komvux kunna komplettera upp och få ett slutbetyg måste man ta in minst en kurs som är betygsatt i det gamla systemet (och den möjlighet upphörde ju under året 2016). Så, du ska inte kunna få ut slutbetyg. Du läser mot examensbevis och då räknas betygen i kurserna som ger meritpoäng även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du vinner hur som helst på den ändringen som du beskriver i din fråga! Lycka till med dina studier!