Hej Emma,
    det som gäller angående Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    I fall Matematik inte krävs för särskild behörighet kan man få Meritpoäng från Matte 2 och få max inom matematik (1.5 Merit) för Matte 2, 3 och 4.

    Tidigare, innan gymnasiereformen 2011, fanns det andra regler, men för dem, som påbörjar sin gymnasieutbildning hösten 2011 eller senare - är det de regler angående Meritpoäng, som gäller nu (se länk ovan).

    Känner du att något fortfarande är oklart, hör av dig igen, jag skall då försöka förklara bättre.
    Önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Anna SYV