Jawad Sakhi
    Hej!
    jag har utländsk gymnasial utbildning och har även läst 1400 gyp kompletterande gymnasiala kurser i Sverige de senaste 2 åren. bl.a. har jag läst matte5, matte specialisering och engelska 7. Som jag tolkat reglerna på antagning.se så kommer man att få så kallad meritpoängskompensation baserad på sina utländska betyg bara ifall man har läst 800 gyp i Sverige. Jag är inte säker om jag har tolkat det rätt, så jag undrar om hur kan ni tolka den regeln? och ifall jag inte får meritpoängkompensationen, är det de 3 ovannämnda kurserna som ger mig extra 2,5 meritpoängen?
    • Anna : Vi ställde din fråga till en expert och inväntar svar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, var god läs - nedan - svar från UHR, Universitets- och högskolerådet:

    Sökande som har en utländsk gymnasieexamen som grund får inte meritpoäng så som den med svensk gymnasieexamen. Man får istället den så kallade meritpoängskompensationen, som baseras alltid på det betygsmedelvärde en person får från sin utländska gymnasieexamen. Högre meritpoängskompensation än 2,5 kan ingen få, för att det är högsta möjliga.

    Däremot kan ett betyg från Komvux höja det så kallade slutliga meritvärdet.

    Du hittar informationen bl.a på följande sida:

    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning

    och i en tabell som heter Kurser som kan höja ditt meritvärde (PDF) .hittar du en förteckning över kurser som kan höja meritvärde för sökande till svenska högskoleutbildningar som har Utländska gymnasiebetyg.

    Vänliga hälsningar
    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick idag ett nytt svar från UHR, Universitets- och högskolerådet. Var god läs deras svar, nedan:

    "Meritpoängskompensation kan man bara få om man har en fullständigt avslutad utländsk gymnasieexamen.

    Meritpoäng kan man bara få om man har en fullständigt avslutad svensk gymnasieexamen.

    Det här med 800gyp vet jag inte riktigt vad som syftas med. Möjligen handlar det om att sökande som inte har slutfört en begränsad del av sin utländska gymnasieutbildning kan under vissa förutsättningar få undantag för kravet på avslutad gymnasieutbildning om man då läser till vissa kärnämnesliknande kurser på Komvux. Men med det undantaget, en bedömning man först måste ansöka om att få från UHR:s bedömningsavdelning, får man varken meritpoängskompensation eller meritpoäng."

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jawad Sakhi :

      Hej !

      Tack för svaret. Nu har jag fått veta hur kommer mina betyg att behandlas.

    • Mikael : Bra! Lycka till med din ansökan!