Julia
    Hej! Jag har funderat på att gå natur inriktning samhälle eller biomedicin som finns som spetsutbildning här. Jag har varit inställd på detta enda sedan sjuan och har alltid tänkt så, men igår var jag på en gymnasiemässa och jag började tänka på teknik också. Men jag skulle vilja ha behörighet till läkarutbildning på högskola och därför är jag osäker. Men jag undrar ifall det är möjligt att få samma behörighet som på natur inriktning natur inom teknik? Genom komplettering antar jag men i så fall hur sker denna komplettering?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    läkarprogrammet kräver för särskild behörighet godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Alla de ämnen/kurser, förutom biologi ingår i Teknikprogrammets inriktning TEKNIKVETENSKAP. Det är inte omöjligt att få läsa biologi 1 och 2 på teknikprogrammet (som valbara kurser) men det kan, på förhand, inte garanteras (för att det är inte obligatoriska kurser på TE).
    Komplettera efter gymnasiet kan man på olika sätt: t.ex genom att läsa kurserna på Komvux, på en folkhögskola, på ett tekniskt basår på högskolenivå eller bedriva självstudier och göra prövningar.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket för snabbt svar! Men här där jag bor har vi endast inriktningarna design och information- och medieteknik. Vad är det som saknas mer då från behörigheten?
    • Milla : Då kommer även fysik2, kemi2 och matematik 4 saknas också.