Fatima

    Hej! Jag går på VO programmet sista året och min frågan är om man kan få stipendium från VO collage?Söker man det själv eller är det lärare som bestämmer vem ska få den i klassen.

    • Peter : I vilken stad läser du på VO-programmet? Det kan vara lite olika, beroende på vilken stad du läser i.
    • : Växjö
    • Anna : Läs mitt "svar" - nedan. Kan tyvärr (ännu) inte ge ett konkret svar. Vi försöker ta reda på vad som gäller och om vi lyckas med det - återkommer vi i så fall så fort vi kan. Du får också gärna höra av dig om du själv hittar svar på din fråga, t.ex kan du fråga dina vårdlärare - det är mycket möjligt att de kan svaret.
    • SYV-besökare :

      Jag tror det går ut på följande sätt: beslut kring stipendium tas av de ansvariga för VO-college, lokalt i regionen, efter kriterier som de på förhand har skickat ut till skolorna, där lärarna får ta fram lämpliga kandidater till att ta emot stipendier. Så, så vitt jag vet, så är det en process i flera steg där både de ansvariga för VO-college och lärarna på skolorna deltar, men där det ej finns en enda person som ensam beslutar om vem som får ta emot stipendier.

    • Ludmila : Hej! Se länk, där finns alla kriterier uppspaltade: https://www.vo-college.se/nyhet/2020/05/13/dags-att-utse-arets-stipendiater?section=news Vänliga hälsningar L.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! På vo-college.se/kronoberg finns uppgifter till kontaktpersoner för VO-College Kronoberg, Verksamhetsledare, Catarina Lindahl-Petäjä & Lokal processledare, Charlotte Iburg, som borde kunna svara på frågan om stipendier: vem nominerar, när och på vilka grunder de utdelas. Så, kontakta gärna dem.
    Ser på vo-college.se/nyhet/2020/06/12/arets-stipendiater-i-vard-och-omsorgscolle vilka stipendiater blev men vet inte på vilka grunder de valdes ut. Rimligtvis borde det vara elever som fick bra betyg och som på något sätt utmärkte sig men kan inte detaljerna (då FRåGA SYV arbetar inte direkt med frågor om stipendier, eller frågor om VO college).