Lo

    Jag undrar om man kan få jobba svårare matte om man går ett gymnasieprogram med för lätt mattekurs, jag har väldigt lätt för matte och jobbar redan nu i 8an med 9ans matte och kommer förmodligen börja med gymnasiematte i 9an (min lärare har köpt in gymnasieböcker i matte och erbjuder att jag jobbar i dem också nu i 8an om jag känner för det.) Jag vill inte vara fast i en situation där jag känner att jag inte blir utmanad eller utvecklas. Kanske beror det på skolan man går på? Mvh//Lo

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lo!
    Så roligt att du gillar matte och har lätt på matte!

    Det finns ett antal "Spets"-utbildningar i matematik på några få gymnasieskolor (finns tyvärr inte i varje stad); se listan på gymnasieskolorna i svaret på fragasyv.se/fragor/var-finns-spetsutbildningar-i-matematik

    Ännu ett bra alternativ är att välja NA/inriktning Naturvetenskap - eller TE/inriktning Teknikvetenskap där man läser mest matte av alla de "vanliga svenska gymnasieprogram".

    Du kan alltid läsa mer matte på egen hand, t.ex med hjälp av www.matteboken.se
    Vänligen
    ANNA