Elev

    Hej! Det är så att jag är en gymnasie elev i åk2 och under mars så ställde skolan in alla våra tyska lektionen och enligt schemat är det inställd hela terminen ut. Vilket innebär att vi missar 675 minuters undervisningstid. Jag undrar vad kan jag som elev göra åt saken? För att Tyska var en utav mina favorit ämnen och jag vill gärna ha de resterande 675 minuters undervisningstid som det var planerat men nu är inställt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får ställa din fråga till rektorn på din skola.
    Du kan också kontakta Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och be att få prata med en sakkunnig i skoljuridiska frågor.
    Det är inte riktigt meningen att lektionerna ska ställas in, och därför tvivlar jag på att det finns regler skrivna för just den situationen, men den måste ändå hanteras.
    Om lektionerna har ställs in pga Covid-19 situationen då är det extraordinär situation.
    Om de ställdes in pga lärarbrist, så är det inte så ovanligt med brist på lärare, men vad ska rektorn göra - "vem som helst" (som inte kan tyska) kan ju inte undervisa i tyska, så vad ska man göra?
    Sedan är det också skillnad om du inte fick undervisning i kurser som är Obligatoriska eller som är valbara.
    En valbar kurs kan ersättas av en annan kurs. Det går, däremot, inte ersätta en obligatorisk kurs. Men "i värsta fall" kan eleverna erbjudas göra Prövningar i en obligatorisk kurs, om undervisning inte kunde erbjudas.

    Om du gillar tyska, vilket är jättebra, försök hitta möjlighet att skaffa mer kunskap i tyska (genom självstudier, kommunikation med personer som har tyska som modersmål eller kan väldigt bra tyska - i "normala fall" skulle jag också rekommendera språkresa eller semester i Tyskland, men nu, pga Covid-19 kan jag inte göra det). Om du skaffar dig kunskap, kan betygen skaffas sen, t.ex genom en prövning.

    Jag vet inte varför lektionerna i tyska på er skola ställdes in. Fick ni ngn förklaring? Fick ni ett löfte om att ni får de lektionerna under nästa läsår? Ytterst är det rektorn som är ansvarig, så jag skulle i första hand fråga rektorn.
    Hälsningar
    Mikael