Miriam
    Min bror har pluggat IB innan när vi bodde utomlands och fördjupade sig i ekonomi, svenska och engelska. Han sa att man kan fördjupa sig i andra ämnen, och att hans kompis faktiskt hade gjort det i teater och konst.

    Gymnasiet som jag skulle vilja söka till nästa år-(jag går i åttan) är den internationella engelska gymnasiet på söder som erbjuder IB-program. Jag undrar alltså om jag kan välja att fördjupa mig inom teater i Sverige. Eftersom jag vill bli skådespelare och studera utomlands- speciellt i Storbritannien där de bara tar in elever med "engelska betyg" sånt som man får genom IB.

    För att klargöra min fråga skriver jag det såhär: kan jag fördjupa mig inom teater när jag pluggar IB för att höja chansen att komma in på universitet utomlands eller måste jag plugga teater som linje utan IB?
    • : Hej Miriam! Ja vi har Art HL på IEGS så det är mycket inom konst och lite teater. Sedan finns det också drama-club som går varje vecka om det skulle intressera dig!:)
    • : Okej, betyder det alltså att man inte utövar teater och och skådespeleri när man studerar IB linjen? Vilken lönar sig mest om jag Bill studera skådespeleri utomlands, estetiska (teater) linjen eller IB? Tack för svaret!!! :)
    • Liselotte : IB-programmet och komplettera med att spela teater (på t.ex Kulturskola eller Studieförbund på kvällstid) är mitt förslag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,

    vad de olika eftergymnasiala utbildningar utomlands kräver, får man titta separat på varje skola. Bäst är kontakta den College eller Universitet dit du vill söka och fråga. Det är mycket möjligt att info står på deras hemsida.

    Du skriver att den skola utomlands som du vill söka till accepterar bara "engelska betyg", då antar jag att du redan har kolla upp det. Om det är så, då är det IB-programmet du bör söka till i första hand.

    Varje IB-skola i Sverige har ganska mycket frihet i att utforma utbildning (på sin egen skola). Jag kan tänka mig att det är mycket möjligt att du kan fördjupa dig i teater på IEGS>>  Skola erbjuder ju inriktning Teater på Estetiska programmet, så behöriga lärare finns på skolan. Det är därför mycket troligt att du ska kunna fördjupa dig i teater.

    Det absolut bästa är att kontakta IB-coordinator på skolan. Det är den personen som är mest insatt i IB-utbildningen på just den gymnasieskolan (dvs är expert på den frågan och ger därför bäst svar). Vi har nu skickat en fråga till skolans personal och hoppas vi får svar inom kort. Och så fort vi får svar från skolan, hör vi av oss till dig - direkt.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : ÅÅÅ vad glad jag blir! Älskar denna sida och alla som jobbar här, har tipsat mina kompisar och alla håller med! Tänkte bara säga det medan jag väntar på skolans svar till er!! :)
    • Mikael : Vi på fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp !;)