Jejsusj

    Hej! Jag läser just nu en kurs på komvux specifikt hermods, och på grund av personlig situation jag kunde inte göra sista uppdraget i tid och därmed avbokades den muntliga examinationen som jag skulle göra imorgon automatiskt. Jag hade läst kursen på 10 veckor och nu undrar jag hur det blir, med tanken att jag hade klarat alla uppdrag och bara sista som var kvar och inte gjordes. Jag försöker kontakta läraren och servicen men det tar långt och jag får ingen svar, jag blir orolig. Jag är också orolig då hade jag studiemedel på kursen då läste jag den med en annan kurs på 100 poäng i 10 veckor, det blev alltså 100% studie takt i 10 veckor.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så länge du bedriver de studier för vilka du fick studiemedel, så har du rätt att behålla utbetalningar från CSN, även om du får icke-godkänt betyg. Men nästa gång du ansöker om studiemedel riskerar du att få avslag från CSN på grund av otillräckliga studieresultat.
    Jag gissar på att du läser på Hermods via komvux i din kommun, alltså du läser komvux-kurserna. Enligt det du skriver i din fråga får jag den uppfattningen att det inte är omöjligt att du får F i kursen där du inte gjorde slutprovet. För att "förlänga" studietiden krävs ofta sjukskrivningsintyg eller att det har hänt ngt alldeles speciellt (exempelvis: nära släktings bortgång). Jag tror inte Hermods kan på egen hand förlänga studietid för dig utan att komvux fattar det beslutet. Jag råder dig kontakta komvux i din kommun.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jejsusj : Sen personliga situation var faktiskt att min morfar gickbort, jag vet inte om de kommer acceptera denna själ, speciellt att jag inte kan bevisa det eftersom han bode inte här i Sverige. i sista uppdraget hade jag en övning och en uppgift, vilket jag inte kunde se eftersom jag var försenad, men jag hade mejlat min lärara om att jag kan redovisa övningen istället för den var inte enkel, har inte fått någon svar och till slut hade de avbokat min examination automatiskt..
    • Milla : Jag förstår att det fanns en anledning till att det blev som det blev. Förklara det för kurator på komvux. Kontakta komvux snarast. Du kan också höra med skolverket (fråga vilka dina rättigheter är i den uppkomna situationen); du kan t.ex ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200
    • Jejsusj :

      Tack så jätte mycket för svaren! Uppskattar väldigt mycket!Snabbaste svar jag fåt, du får ha det så fin!

    • Milla : Lycka till! Vi håller tummarna för att det ska lösa sig på ett bra sätt!
    Läs alla kommentarer