Felipe
    Hej!
    Kan man fortfarande arbeta som kriminolog alternativt mordutredare om man har diagnoserad ADHD?

    Polisyrket är klar och tydlig med att det inte går, men är svaret annorlunda när det gäller kriminolog/mordutredare? Då det inte verkar finnas någon explicit information som menar att ADHD hindrar en att bli kriminolog/mordutredare

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felipe,
    det vi vet om yrket Kriminolog berättar vi på framtid.se/yrke/kriminolog
    Om du söker läsa kriminologi på högskolenivå, så tror jag inte det finns några krav på att inte ha vissa diagnoser, som t.ex ADHD, utan du konkurrerar om utbildningsplats med betygen eller med högskoleprovet, och kommer du in - så kan du läsa: t.ex på kandidatprogrammet med kriminologi-inriktningen. Att sedan med kriminologiutbildningen bli just Mordutredare, är en annan och rätt så svår fråga att svara på; jag kan inte säga att det inte alls går, men kan inte direkt lova att det går, heller.
    Mordutredare brukar nämligen ha polisutbildning i grunden. Om det går komma in i det yrket på andra sätt, är svårt att säga någonting om. Det finns säkert några personer som på olika sätt lyckades bli mordutredare trots avsaknad av polisutbildningen, men det går inte lova att även du ska lyckas med det.
    Testa kontakta polismyndigheten och ställ din fråga till dem. Jag tror de kommer svara att vägen till "utredare av grova brott" ligger via polisutbildningen och ang.antagningsprocessen så hänvisas man till Rekryteringsmyndigheten, som endast ansvarar för självaste Antagningen till utbildning och kan mycket väl svara att vissa diagnoser utesluter sökande från antagningsprocessen; på så sätt kan man uppleva att man med vissa diagnoser inte kan bli mordutredare. Och det kan i mångt och mycket stämma, tyvärr. Så, det rådet jag kan ge att om du är intresserad av kriminologi, sök till utbildningar på högskolenivå som har med det ämnet att göra och sedan får du se vad som händer.
    Lycka till!
    ANNA