Emma
    Är det försent att försöka söka till natur? Har som sagt redan kommit in på teknik, men har inte tackat ja, just pga av att jag är osäker. Jag har ingen aning om hur jag ska göra, och jag har inte sökt natur varken som andra- eller tredjehandsval.
    Men finns det alltså någon möjlighet för mig att försöka komma som reserv på natur, eller nnågot annat alternativ? Och hur?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du inte skriver vilken kommun du bor i så svarar jag generellt utifrån hur det går till i Stockholm där jag arbetar - det kan ju vara att det gå till på liknande sätt. Du bör kunna se via din kommuns/läns gymnasieantagningen (hemsida) var det finns lediga platser just nu och det borde göra det lättare för dig att göra en ändringsanmälan. Ändringsanmälan bör du även den hitta på din gymnasieantagnings hemsida eller om du har en egen inloggning.

    OM du säger nej till din plats på Teknik så löper du dock risken att bli utan plats - det måste du vara medveten om. Är du osäker hur det går till så borde det finnas en möjlighet att kontakta din gymnasieantagningen för instruktioner.

    Det andra alternativet är att du säger ja till din plats på Teknik - så du är garanterad en plats och inte hamnar utanför- och sen kontaktar olika gymnasier vid skolstart och kollar om det finns plats på Natur då.

    Fundera kanske på vad det är som gör att du plötsligt ändrar dig? Teknik är ju ganska likt natur sånär som på biologin och språk. /Lena, Syv