Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om ditt mål är att komplettera din ansökan till högskoleutbildning senast den 21 juni 2023, så kommer du inte att hinna få ett betyg på prövningen på kortare tid än fyra veckor. Prövningen består av 2 eller 3 delar och det ligger 1-2 veckor mellan delarna. Anmälan och betalning vill prövningsställena ha minst 3 veckor innan första delen i prövningen ska genomföras men ofta längre tid. Att prövningar skulle erbjudas senare an sista veckan i maj är mycket ovanligt (på grund av att det då börjar sommarlov och lärare ska också ha semester). Med tanke på att så ligger det till, så är mitt svar att du inte kommer att hinna. Tänk på att efter sista delen i prövningen dröjer det också att få BESKED om vilket betyg du får men sedan tar det också tid att UTFÄRDA BETYGET vilket tar (oftast) minst 2 veckor till (detta för att flera personer ska kolla att det är rätt och att det ska "administreras": noteras i betygskatalogen och föras in i databaser). Så, hur man ens vänder och vrider på det, så behöver man ha minst 2 månader (ofta längre tid) från anmälnings-/betalningsdatum tills man har betyget "i handen". Enligt den "mallen" så skulle du anmält dig senast (men helst tidigare) den 21 april och idag är det 28 maj. Så mitt svar måste tyvärr bli att det är "ingen idé" att leta för att du kommer inte att hinna få ut ngt betyg innan sista dag för komplettering.
    För övrigt, så känner jag inte till att det skulle finnas någon samlad information om prövningar i hela Sverige. Man får leta på komvux-sidorna och prövnings-enhetssidorna i hela Sverige; i Göteborg finns t.ex prövningsenheten. Vissa kommuner lägger ut prövningar på "entreprenad" hos privata utbildningsanordnare. Tänk också på följande: även om du som inte är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige så måste du åka till prövningsställe minst 2 gånger (för att genomföra olika delar av prövningen som ligger med minst en vecka "isär") och resorna och ev.övernattning på annat ort ordnar och bekostar du själv... Det finns ju praktiska begränsningar på hur långt man kan åka t.ex med tanke på kostnader, men även på tiden man lägger ner.
    Jag förstår att du vill ha ett helt annat svar på frågan, men det kan jag tyvärr inte ge. Beklagar detta. Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går.

    Studie- och yrkesvägledare