Cecilia
    Hej!
    Jag går på ett naturvetenskapligt basår i Uppsala och undrar om man får fortsätta på läsa kurs 2 på basåret om man inte klarade kurs 1? Alltså om jag inte klarar fysik 1b1, får jag ändå fortsätta läsa fysik 1b2 och fysik 2?
    • Milla : Jag tror du kommer bli ”avrådd” från att fortsätta- av dina lärare. Dock kan möjlighet finnas till omtentor-? Prata om det med studievägledaren på din institution.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    varje lärosäte kan ha olika policy i den frågan. Basår är de så kallade "förutbildningar" som inte är på högskolenivå, och varje lärosäte (högskola-universitet) får bestämma OM DE SKA ERBJUDA FÖR-UTBILDNINGAR och i så fall Vad är villkoren för de för-utbildningarna.
    Jag tänker på flera saker:
     - tar du studiemedel? i så fall kan du få "problem" med CSN (det finns "fara" i att ej kunna få studiemedel nästa gång du ansöker pga du inte ska kunna uppvisa "tillfredsställande studieresultat");
    - behöver du godkänt betyg i fysik 2? Fysik2 bygger på fysik1a (fysik 1b1 + 1b2) och saknar man förkunskaper, är det svårt (kanske omöjligt) att få godkänt betyg i en överliggande/högre kurs.