Ellen
    Hejsan!
    Jag har en liten diskussion med en kompis då han är intresserad av att gå grafisk design på folkhögskola men sedan samtidigt gå en kurs på universitet t.ex japanska. Jag undrar då om det verkligen är möjligt att gå både folkhögskola och universitetskurser samtidigt. Rätta mig om jag har fel men jag tycker att det är konstigt att man i så fall kan göra det.

    Han kollar även på olika orter t.ex grafisk design i svalöv och japanska i lund eller malmö.

    Min tanke är även att det borde väl inte kunna gå i heller om det är 2 universitets kurser på olika orter. Två kurser på samma skola borde gå men annars är det väl svårt att matcha med schema och poäng m.m.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    det finns inga förbud mot att läsa på flera ställen samtidigt, precis som det inte finns förbud mot att ha flera jobb samtidigt... men frågan är då, precis vad du skriver i din fråga - hur ska man hinna?
    Att man studerar på en eller på flera olika skolor samtidigt - behöver inte spela någon roll. Ex. om man har 2 dagtidsutbildningar på heltid på samma skola - hjälper inte det att det är på samma skola, man kan ändå inte klona sig ju! :)
    Å andra sidan, kan man läsa en heltidsutbildning på dagtid + en annan utbildning på kvällstid och samtidigt flera utbildningar på distans... det är inte förbjudet; och vilka studieformer (om det högskola, forkhögskola, yrkeshögskola, komvux, privata utbildningar ...) spelar inte så stor roll.
    Men finns Vissa begränsningar - ex. tar in Antagning.se /högskola-universitet/ som max på 150% av studietakt - inom högskola... man kan alltså läsa 60 tim/vecka högskoleutbildningar... men samtidigt finns det inga förbud mot att läsa under samma termin även flera andra utbildningar eller bedriva självstudier.
    Frågan är - återigen - hur ska man hinna och orka?

    Till saken hör också att studiemedel - från CSN - får man för max heltid... Man får alltså inte mer i studiemedel om man läser på mer än heltid... och läser man på Mycket mer än heltid, hinner man inte jobba extra... så då skal man klara sig endast på studiemedel med alla sina studier; köpa kurslitteratur, ha utgifter för resor till-från skolorna mm. - allt på bara en st. studiemedel... det är svårt att klara det.
    Därför finns det få exempel på att folk läser på mycket mer än heltid; i alla fall inte under många terminer... folk testar att läsa flera utbildningar samtidigt och upptäcker oftast att det blir för jobbigt.
    Vänligen
    Julia syv