Marcus
    vilka kunskaper är viktigast för en pilot att ha? och kan man gå ekonomiprogrammet för bli pilot i framtiden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    för Pilot är det väldigt viktigt att vara fullt frisk, annars så klarar man inte Medical class 1 hälsoundersökning samt ett Psykologiskt lämplighetstest. Om man inte klarar de medicinska och psykologiska kraven, spelar det ingen roll vilket gymnasieprogram man går - då kan man i vilket fall inte bli antagen till pilotutbildningen.
    Det finns två pilotutbildningar i Sverige idag, se info- på
    http://www.yhguiden.se/utbildning/bf-scandinavian-aviation-ab-saa/trafikflygarutbildning
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning1

    Jag råder dig vända dig till personal som håller i de utbildningarna med frågor om vilket gymnasieprogram rekommenderas. Det är bättre att du får svar från experter, då blir det 100 % korrekt.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV