Hej Marcus,
    svar på din fråga om man kan söka till utbildning "Pilot" om man går Ekonomiprogrammet är: kanske...
    De kurserna som krävs för särskild behörighet till pilot är Engelska 6, Matematik 2b OCH FYSIK 1A.
    ...och just Fysik läses inte på Ekonomiprogrammet och får inte läsas som Programfördjupande kurs heller. man blir, alltså, beroende av följande: om just din skola kan erbjuda Fysik 1a inom Individuellt val. Det får man fråga på förhand. Det kan mycket väl vara så att skolan inte har behörig lärare i Fysik och då går det inte att läsa Fysik 1a som man behöver för behörighet och då blir man inte behörig.
    Det är bättre att läsa ett gymnasieprogram där Fysik 1a ingår som en obligatorisk kurs, då är det inga tveksamheter kring möjlighet att läsa den kursen.
    Jag hoppas att jag lyckades förklara varför det är tveksamt om man blir eller inte blir behörig på Ekonomiprogrammet till pilotutbildningen.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV