Samira
    Jag skulle gärna vilja bli någon fotm av läkare spelar ingen roll vilken men ändå läkare men jag läser överallt att man måste gå natur då men jag vill inte riktigt gå natur. Min mamma sa att det finns en linje man kan gå ås att mna bli typ barnläkare eller sjuksköterska, vilken linje är det? har ni några tips

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samira,
    det finns många olika yrken inom Hälso- och Sjukvård, kika gärna på framtid.se/yrken/halsa-sjukvard men alla läkaryrken i Sverige kräver i grunden examen från läkarprogrammet.

    Läkarprogrammet finns i Sverige på universitetsnivån och för särskild behörighet kräver godkända betyg i gymnasiala kurser: Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Och alla de kurserna ingår som obligatoriska endast i Naturvetenskapsprogrammets inriktning "Naturvetenskap", vilket du kan se i Programplanen för NA.

    Tips! det går att gå en "omväg" - jag föreslår i så fall VO, Vård- och omsorgsprogrammet, men du måste veta att du i så fall kommer behöva komplettera efter gymnsiet, om du vill bli behörig till läkarprogrammet; det är rimlig att anta att kunna komplettera på ett läsår eller på max 3 terminer.

    Genom studier på VO kan man direkt på gymnasiet bli behörig till sjuksköterskeprogrammet. Sjuksköterskeprogrammet kräver för särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2, Samällskunskap 1b och Naturkunskap 2. Hur man på VO kan bli behörig till bl.a sjuksköterskeprogrammet men också till många andra högskoleutbildningar: var god se https://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo
    Sjuksköterska kan vidareutbilda sig till Barnmorska eller till Specialistsjuksköterska, bl.a.

    Listan på gymnasieskolorna som erbjuder NA/naturvetenskap hittar du på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=NA/naturvetenskap

    och listan på gymn.skolorna med VO - gymnasieguiden.se/gymnasium?query=VO

    Fördelar med att ta vägen via VO är också följande:
    _ det går att få jobb direkt efter gymnasiet;
    _ det går att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar, t.ex de yh som leder till yrken vårdadministratör/"med.sekreterare", Tandsköterska, Apotekstekniker, Specialistundersköterska och Steriltekniker.